[OZ-CONTEST] OZ1JTE CQWW SSB SOAB.

Thomas oz1jte at mail.dk
Mon Oct 29 14:10:23 EST 2007

Hej alle.

Så er weekendens strabadser vel overstået, og hermed mit bidrag.

Jeg havde besluttet at være lidt med i SSB afdelingen i år, efter ikke at have deltaget i nogen SSB tester overhoved i flere år.
Alt i alt gik det udemærket, og selvom man godt kunne mærke at man ikke er 39 år mere, så er jeg tilfreds med det endelige resultat....:-)

Med små antenner, og kun 3-cifferet effekter, så kan det være, endda særdeles svært, at få en rigtig "run" op og køre på de bånd der for tiden må anses for at være brugbare.
Heldigvis faldt testen sammen med nogen meget fine åbninger på 10m, så her var der mulighed for at mærke suset kortvarigt ind imellem.
Da jeg lørdag lige omkring middag blev opmærksom på at 10m var åben, begyndte jeg straks at fumle med min nye voice recorder, og da jeg ved et uheld fik tastet stationen under en indspilning af et "CQ TEST", blev jeg straks svaret af en del stationer.
Jeg kan se i min log at der var 40 stationer der svarede i løbet af de første 20min.
Vi skal mange år tilbage før dette kunne lade sig gøre med mit setup, så det var dejligt at få lidt medvind her.
Det er nok for store ord at tage i munden, hvis man påstår at det er en varsling af bedre tider(solpletter).
De sidste propagations forecast har ikke vist mange solpletter, og dagene forinden contesten viste da også 0.

Men alligevel kom 10m både igang lørdag og søndag med fine åbninger til Sydamerika, Europa og Afrika.
15m fulgte pænt med, og også her var der langt mere at køre end forventet.

Som altid er aktiviteten stor i CQWW, men jeg syntes ikke at forholdene var særlig gode østpå, da jeg faktisk ikke fik kørt en eneste Japaner, og manglede mange af de "lette" zoner i AS og OC.
Hvis det ikke havde været for en enkelt ZL, VK, 9M8 og et par stykker andre, så havde det set sort ud med resultatet "den vej".

Det var første test jeg prøvede med min nye 160m antenne som er en 80m dipol, koblet som "T" eller nok snare en Vertical med masser af topload.
Dette gik også som man nok kunne forvente. Men ud kom signalet da, og lidt blev det til.
Misundelsen stod som corona omkring mig, da jeg lørdag aften hørte John OZ1LXJ starte op, og kalde lidt CQ på 160m...Wow et signal, og en dobbelt-wow pileup.

Nååå, men ellers en fin weekend hvor jeg også hørte og kørte en del OZ'ere...Inkl.. 5P'er og OV'ere.

Min score burde kunne aflæses af nedenstående:
Klassen jeg deltog i var SOAB High..

        Band           QSOs           Pts          Cty            ZN
         1,8               49               49           24               3
         3,5             117              130          41               7
           7              100              128          46              10
          14             202              301          59              13
          21             182              345          68              19
          28             161             184           40                8

        Total           811             1137         278              60

           Score : 384.306

Stationen var en FT-2000. PA ca. 6-700W.
Antenner er stadig 3 ele. 10, 15 og 20m i 10 meters højde.
I samme højde en 40m dipol.
Udover den beskrevne 160m antenne, så også en 80m dipol i ca. 12 meters højde.

Jeg håber i øvrigt alle der deltog havde en god weekend,og på genhør i pileup'en.

Thomas/OZ1JTE.