[OZ-CONTEST] CQ WW 2009 OV3X M/S

oz8ae at christensen.mail.dk oz8ae at christensen.mail.dk
Thu Dec 3 04:00:43 PST 2009

CQ WW SUMMARY SHEET

Contest Dates : 28-Nov-09, 29-Nov-09,

Callsign Used : OV3X

Operators : OZ5DL OZ8AE

Category : MULTI-SINGLE HP

Default Exchange : 599 14

Name : Joergen Christensen

Address : Soendervej 79

City/State/Zip : DK-2830 Virum

Country : Denmark

Team/Club : Danish DX group

BAND Raw QSOs Valid QSOs Points Countries Zones

160CW 434 434 589 59 17

80CW 625 625 806 75 19

40CW 459 459 704 96 32

20CW 458 458 875 72 29

15CW 123 123 303 38 17

10CW 2 2 2 2 1

Totals 2101 2101 3279 342 115

Final Score = 1498503 points.

Set up:

IC-775DSP plus Ameritron AlS-600 ca. 500 watt.

Skamlebæk antenner

TR 6.69 DOS program.

Er der nogen der har kendskab til TR4W. Det er downloaded men jeg kan
ikke

Nøgle senderen via LPT1 porten.

OZ5DL Ole og jeg kørte til Skamlebæk Radio i Nordvest Sjælland for at
deltage

i dette års CQ WW.

Historie.

Skamlebæk Radio er sende stationen for Lyngby Radio. Den lukkede
fuldstændigt ned for HF senderne den 1. oktober 2009. Derfor spurgte jeg
lederen om jeg kunne låne antennerne til CQ WW. ?

?Jeg kunne anvende de antenner der var tilbage på det tidspunkt hvor
testen var?.

Forberedelsen.

Et par uger før testen var jeg deroppe med min IC-775 og fik prøvet
antennerne.

Der var en Marconi Conipole vertical antenne - en 24 meter mast.

Den kører fra 1,6 ? 30 MHz.

Desuden Rhomber til følgende retninger:

50 grader, 90 grader, 180 grader, 235 grader, 310 grader.

Den gamle iskort antenne var også klar. Det er en vandret polariseret
log-periodisk antenne lavet af Andrew Antennas. ? Kører fra 5-30 MHz.

Den dækker 280-340 grader.

På stationen stod et Ameritron ALS-600 transistor PA trin med ca. 500
watt.

Det fik jeg også lov at låne.

Antennerne blev målt igennem med spektrum analysator og de var
forbavsende gode. Rhomberne der på papirer står til at dække 4-25 Mhz
dækkede fint 1,8 - 30 Mhz. Et par af dem havde SWR på op til 2 i en del
af 28 Mhz båndet. Ellers var de flade over det hele.

Nogle af rhomberne var enorme. I drift viste det sig at vi somme tider
skulle

Anvende en rhombe der var i en lidt anden retning end det vi regnede med.
Det

Skyldes sikkert udbredelsen fra rhomben på det bånd vi havde valgt. På
andre

Bånd skød vi direkte mod dem.

CQ WW testen.

Vi blev forstyrret af Lyngby Radio når de sendte broadcast på 1704 Khz.

Det er den eneste MF sender der står tilbage. Udgangseffekten ca. 1000
watt.

Forstyrrelsen opstod når vi kørte 160 meter.

Antennen stod mindre end 100 meter fra vor dejlige Marconi Conipole
antenne. På disse halve timers udsendelser kunne vi kun anvende Marconi
antenne til at

sende på og måtte så skifte til en rhombe for at lytte.

Ole fandt snart ud af at den Marconi antenne var vældig god på 160 meter
og fik

kørt en masse god DX.

40 meter skuffede umiddelbart og det var her det vi havde besvær med at
komme ud.

Zone prop sagde at ALLE kørte der i store dele af contesten, men vi fik
ikke

rigtigt hul. Senere i contesten sad jeg og plukkede multipliers ud og så
endte

Det endda som det bedste bånd! Flest lande og flest zoner. ? Men ikke
flest QSO-er.

160 og 80 meter blev absolut vindere for os.

10 meter var faktisk helt dødt.

20 og 15 meter fik vi måske ikke dyrket nok.

Derfor mangler der multipliers der kunne have øget den samlede score.

Da vi kun kunne få een feeder på alle disse antenner og da folkene på

Skamlebæk havde lavet et meget stort arbejde for os med ny antenne
omskifter

og andre ting, så kunne vi kun køre med en transceiver.

Selve antenne omskifteren på Skamlebæk drives med trykluft.

Tog en kompressor med så vi kunne få gang i omskifteren. Omskifteren er
STOR. Den har kunnet klare at skifte 15-20 KW sendere. Den fylder vel 2,5
x 6 meter. Der var 50 meter flerleder kabel fra omskifteren til det sted
der var opvarmet.

Da vi kun kunne anvende 1 radio valgte jeg at tage et par computere med.

Den ene til DX-spots, så vi kunne jage multipliers.

Den anden stod på http://www.radiosport.ca/zoneprop/

Det viste sig ikke at være den rigtige beslutning.

Ved vagtskifte udvalgte vi en 5-6 stationer som vi lige skulle køre for
at

få flere multipliers, men som regel fik vi kørt et par af dem og brugte
5-10 mins på hver. - Det var lidt tidsspilde. ?

Ole kunne nemt holde 3 QSO-er i minuttet hvorimod jeg brugte skærmen og
ledte efter multipliers. Jeg fik derfor hurtigt sat raten ned pr time.
Ikke godt nok!

Set i bakspejlet burde jeg have deltaget med CQ sammen med Ole indtil vi
kom hen

Til søndag. Der kunne jeg så have plukket zoner og lande på diverse bånd.

DX clusteret sætter absolut farten ned for mig. Det er flere år siden jeg
har

Brugt det i contest. Normalt kører jeg s/p med enkelte afstikkere til en
gang CQ.

Ole derimod vælger en frekvens og så kører han solen sort.

Vi fandt snart ud af at vi kunne høre græsset gro overalt på jorden med
disse

store antenner. Det kunne dog være svært at råbe stationerne op.

Ole havde gerne set at jeg havde lånt et 1 Kw PA trin.

Men vi kørte altså med ?spare-pære? udgaven.

Chefen tilbød i sjov at vi jo kunne anvende en Marconi 1140 sender. De
kører

Ca. 10 Kw output. Skamlebæk har i øvrigt den allerførste af den model.

Vi ville jo nok få gevaldigt vrøvl med andre på 160 og 80 meter med den
effekt!

Det meste af det der var rapporteret på clusteret kunne vi høre.

Men ellers var det en fantastisk weekend. Vi fik grinet meget.

Forplejning.

Jeg havde købt ind til suppe samt gule ærter og da det var varmet,

opdagede jeg, at der ikke var nogen dybe talerkerne. Fandt dog

2 små glasskåle som vi kunne anvende. Flute blev varmet på eftervarmen på

den glas keramiske plade. ? Lagde dem I en foliebakke. De skulle vendes
meget hurtigt ellers lignede de ?spejder-flute?!

Hvem husker Jørgen Rygs: ?Enlig far??

Mandag morgen opdagede jeg et dejligt komfur. Det stod nede i den store
sender

Sal! ? Der var både ovn og 4 kogeplader!

Søndag morgen fik vi besøg af en Skamlebæk tekniker der lige kom på cykel
medbringende morgenbrød. Der blev lavet kaffe og the og så lavede han
også rhomben til 310 grader. Den gav stor SWR lige når man tastede men
faldt så til ro.

Afslutning.

Overnattede på Skamlebæk Radio, stod op kl. 0700 og begyndte at pakke
sammen

Således at det meste var ryddet af vejen til teknikerne mødte ind kl.
0800.

Fik en gang morgenkaffe sammen med dem, pakkede bilen og kørte hjemover.

Vi siger mange tak til Skamlebæk folkene for deres store gæstfrihed og
deres hjælp til at vi kunne få en god weekend.

Dette var absolut en kæmpe oplevelse for os begge. Vi er enige om at vi
ikke

Fik kørt det antal QSO-er som vi hver især havde ønsket, men vi havde
alle

tiders weekend.

Tak for de mange OZ QSO-er. Det er vist første gang der er logget så
mange

OZ-er i en test.

Også tak for de mange indlæg der er kommet på reflektoren. Det gav igen
lyst

til at være med.

Jeg har kun en lille ting vedr. indlæg. Ved ikke hvordan det skrives ind
men

indlæg fra OZ1JTE OZ7BQ og OZ8SW ikke er læsevenlige. Tekstlinierne er
dobbelt så
lange som øvrige deltageres linier.

73 og håber vi snart støjes ved igen.
Jørgen OZ8AE