[OZ-CONTEST] cqww cw

Peter Vestergaard pete at vestergaard.mail.dk
Mon Nov 30 12:59:23 PST 2009

Hej alle.

CQWW CW contesten.

Call: OZ7TTT
Operator(s): OZ5WQ

  160:   89     8       35
   80:  100     8       40
   40:   82    10       37
   20:   51     7       15
   15:   40     8       13
   10:    0     0        0
------------------------------
Total:  361   140       41  Total Score = 100,455

Rig: IC735, 100W.
Antenner: Butternut HF6 og en 28m LW afstemt med en SG-239 tuner.
Logprogram: TR4W

Jeg synes at condx var bedst om lørdagen, hørte nogle enkelte DL-
stationer på 10m, men erfaringsvis koster det for megen tid at råbe dem
op herfra.

For mit vedkommende blev 20m igen en skuffelse.
Åbninger andre retninger end vest var ultrakorte og man kan ikke bruge
oceaner af tid på at ramme dem, så det blev 15m der producerede 30 W/VE
3 point QSOer i det samme tidsrum.

28m LW og en autotuner SG-239 var en overraskende positiv kombination.
Den er sat op for nogle måneder siden og med det formål at dække 160m i
contester.
Det endte op med at kun 10 QSO'er ud af de 361 kørte blev hentet hjem
via Butternut antennen, ellers var det LW'en der gjorde arbejdet.
Kun på 15m var LW'en generelt dårligere.
PÅ 160m med LW- ant fik jeg  følgende zoner 14-15-16-17-18-33-40, ganske
pænt med så simpel en antenne.
Hørte og kaldte zone 4 og 5 men fik kun ? tilbage, lidt depri.

Det fik mig til at tænke på hvor nemt det er at trykke på F1 knappen og
genererer et nyt CQ TEST.
For sådan en som mig der sidder på sidelinien, og kører S&P, er det nemt
at høre hvad de store går glip af.
Med et kraftigt signal genereres ofte 10-15 mindre kraftige stationer,
som ikke bliver hørt på grund af et nyt CQ TEST + kalædesignal.
Hvis man, som stor station, afslutter QSO'en med et TU, fremfor
kaldesignal + test, åbner man op for de mindre kraftige stationer, og
der kan nemt ligge en eller flere multipliers, som kun er S4-5.

Hørte OZ4O,   OZ1AGN,  OZ1IKY,  OZ5E,  OZ7YY,  OZ4RT.

3830 reflektor og klubdeltagelse.
Jeg bliver ofte spurgt om årsagen til at DDXG's medlemmer ikke optræder
samlet på 3830 reflektoren.
Årsagen er at, man bliver kun nævnt og opsummeret under klubnavn når
klubben er tilmeldt, og det skal gøres til hver eneste contest, hvor
klubben ønsker at vise flaget.

73 Peter OZ5WQ