[OZ-CONTEST] CQWW WPX OZ1JTE

Thomas oz1jte at mail.dk
Thu Apr 8 06:38:28 PDT 2010

Hej alle.

Det er jo ikke en voldsom trafik som har været her siden WPX testen, så jeg tænkte at jeg kunne komme med mit beskedne bidrag.

Jeg lagde ud med ikke rigtig at have planlagt noget seriøst. Jeg forventede vel at jeg ville dele et par point ud til et par spændende DX stationer.

Jeg tændte radioen ved 9 tiden lørdag morgen, og kunne godt fornemme at båndene allerede var i ganske god form.

Jeg varmede stemmen lidt op, ved at køre et par nemme stationer på 20M. Jeg hørte KH7XS som en af de første og kørte ham med rapporten 59 012, og da jeg fik rapporten 59 1275 tilbage, kunne jeg godt fornemme at jeg lige var stået lidt sent op.

Efter små 20 QSO’er gik jeg på 15M for at lodde stemningen.

Det viste sig at 15M allerede var åbent til spændende steder, og efter en del QSO’er her, besluttede jeg weekendens strategi.

Jeg syntes det var evigheder siden jeg rigtig havde kørt 15M, så da chancen nu var der, for at få skubbet båndvælgeren på PA trinnet over i 15M stillingen inden den rustede fast, og samtidig  få kogt edderkopperne ud af mine 15M traps, så blev målet at blive på 15M, og se hvad der med den spæde start i solplet cyklus 24 kunne presses ud af netop dette bånd. Ideen var ikke at køre en masse stationer, men i stedet at se hvad det kunne blive til af lande.

Det gik hurtigt derudaf med mange stationer fra Asien. Masser af stationer fra JA, BY, osv. så det fortalte noget om at forholdene var gode. Efter lidt stilstand midt på dagen med frokost osv. her, var jeg så klar til at gå i gang med den ”anden side”.  De caribiske stationer har altid nok at se til lørdag, så jeg var måske lige utålmodig nok med et par af disse stationer, og tænkte "...dem napper vi i morgen".

Da jeg slukkede lørdag aften konstaterede jeg at jeg faktisk ikke havde kørt en eneste Amerikaner, selvom der var masser af stationer. Jeg var mere optaget af de mere DX præget stationer.

SA gik nemt og signalerne var store.

Om søndagen kiggede jeg meget efter de sydlige Europæiske stationer. Faktisk pokkers svært for mig at køre ON, HA, E7 osv. De var meget svage, og kunne kun køres fordi det var kanonerne jeg forsøgte med.

Det viste sig hurtigt at disse stationer skulle ALLE køres med antennen enten i vest eller øst. Hvis jeg forsøgte at beame imod Sydeuropa faldt signalerne til under støjen. Dette fænomen var ikke kun få gange, men alle de sydeuropæiske stationer skulle køres på Backscatter.

Først når det kom til endnu mere sydlige beliggende stationer som 3V, CN eller endnu længere ned, så kom der igen styr på beamretningen.

Søndag eftermiddag var jeg ved at blive bekymret omkring min første Amerikaner som endnu ikke var logget, men åbningen kom, og jeg fik selvfølgelig også logget et par W’er.

Jeg lyttede rigtig meget efter OY6 og OX2, men selvom jeg meget længe lå og kaldte på OX2 kom jeg aldrig igennem. OY6 hørte jeg aldrig rigtigt, udover et par svage pip.

Samlet set blev det, så vidt jeg kan tælle til 78 lande.

Jeg kører stadig med en lille Villa yagi på 3 elementer, som sidder oppe i 10M.

Effekten var omkring 600W for det meste.

Stationen en Yaesu FT-2000.

Jeg var selv ganske godt tilfreds, og det var rart igen at være aktiv på et lidt højere bånd, med de oplevelser som det nu giver.

Jeg lyttede for sjov et par gange på 10M undervejs, og her lå blandt andet YE og VU med næsten S 9 signaler.

Thomas/OZ1JTE.

Landene var fordelt som følger:

AF: 3V, 6W, CN, CT3, EA8, EL, FR, ST, V5, ZS.

AS: 3W, 4J, 4L, 4X, 5B, 9K, 9V, A7, BV, BY, EK, EX, EY, HS, JA, JY, JT, TA, UA9, UK, UN, VR, VU, XU, ZC4.

EU: 4O, CT, CU, E7, EA, ES, DL, F, G, GM, HA, I, OE, OK, OM, ON, OZ, S5, SP, SV, SV5, SV9, UA, YO.

NA: 8P. FM, HI, K, KP2, KP4, V2, VE.

OC: YB, ZL.

SA: CE, HC, HC8, HK, LU, P4, PJ2, PY, PZ.