[OZ-CONTEST] OZ7BQ WAEDC CW

Hans J Rasmusen oz7bq at yahoo.dk
Wed Aug 18 08:35:34 PDT 2010

Hej,

Så er her en status og lidt erfaring fra CW delen af årets WAE Dx Contest.
Denne test er underholdende og lidt mere krævende end de fleste andre.
For det første fordi det kun er stationer udenfor EU, der tæller. For det andet fordi man ved brug af QTC', har mulighed for at få ens QSOtal forøget.

Det er USA/Canada og Sibirien der tæller, for her er mange deltagere. Sydamerika, øvrige Asien mv er gode multipliers, men der er få deltagende stationer. Takket være QTC' kan man så indirekte få glæde af den store aktivitet fra Europa, specielt DL og Østeuropa.
Ens færdigheder i modtagelse af morse bliver udfordret i denne test. Jeg overvandt min skræk for et par år siden, og det er heldigvis gået bedre år for år. Men da jeg ikke kan skrive hurtigt nok på PC, må jeg tage QTC i hånden og så senere lægge dem ind i loggen.
Heldigvis er alle flinke til at sætte hastigheden ned, når jeg beder om QRS og de gentager også. Bortset fra JA7DLE, som bare svarede tak og 73.

Slutresultatet blev: 240 QSOer, 318 QTC', 216 multipliers, hvilket givet et claimed score på 120.000 points. Samlet aktivitetstid 21:30 timer. Alle QSOer lavet med S&P "søg-og-slå-til"
De, der gerne vil formenne QTC trafikken, kan lytte på WAE SSB testen 11-12 september. Der er i øvrigt også et par lydfiler på nettet, man kan lytte til.

Stationen er en IC746, 100 W og en GP på 40 M, en deltaloop på 20 M og en dipol på 15 og 10 M. De to høje bånd var dog helt uinteressante. Kun 21 QSOer på 15 og 1 på 10 M.
20 M var ganske godt ud på aftenen til Nordamerika begge dage.
Søndag aften var 40 M en overraskelse. Jeg fik HS, VK, BD og A65 samt nogle japanere. Samtidigt kom de første nordamerikanere igennem flere timer før deres solnedgang. Det var en af den slags oplevelser, man kun får når man er aktiv i mange timer, som fx. i en test.

Næste stop bliver SAC. Her bliver det EU der kommer trække QSO antallet.
På genhør
Hans Jørgen