[OZ-CONTEST] weekendens 160 M test.

Hans J Rasmusen oz7bq at yahoo.dk
Mon Feb 1 09:41:46 PST 2010

Hej,

Her er så mit bidrag om deltagelse i årets CQ' 160 M test.
Jeg fik et samlet QSO antal på 459, fordelt på 52 lande og 8 stater. Hvilket gav et samlet pointtal på 142500 i low power class.
Ontime blev lidt over 25 timer, svarende til en QSO rate på 18,4. Bedste timer i S&P mode var de to første med hhv 49 og 41 QSOer pr klokketime og med ca 25 QSOer pr klokketime i running mode søndag aften. Bedste timerate blev 50 også fredag aften.
Sammenlignet med sidste år er det lidt bedre på QSO antal og max rater, men dårligere mht points pr QSO fordi jeg sidste år havde 15 stater og provinser.
Det kneb i år med at høre US og Canada søndag morgen og lørdag morgen var jeg for træt.

Men med hensyn til Eu stationer var der rigtig gang i den. Det er umuligt at køre i running mode med QRP. Med Low power var det periodiskt muligt for mig, men kampen om frekvenserne var hård og hensynsløs.
Jeg havde 2 K3'ere aktive indenfor et par Km herfra. Det gik fint hos mig, kun når jeg kommer tættere på end et par KHz var der alvorlige modtageproblemer hos mig.

Stationen er en IC746 med K1EL-Keyer og N1MM logger. Antennen er en 20 M lang inv. L antenne med en loadingspole ca 9 M oppe i mastetoppen ved overgangen fra lodret til vandret. Båndbredden er desværre kun ca. 45 Khz, og i snevejret var det ikke sagen at ændre afstemningen.
Jeg forsøgte med en loop antenne med antenneforstærker til modtagning, men det gav ikke nogen forbedring i signal/støjforholdet i forhold til at lytte på L antennen.

Nå, det er jo alle disse udfordringer, der gør radioen sjovere end internettet.
73 og god jagt.
OZ7BQ Hans Jørgen