[OZ-CONTEST] OZ7BQ IARU contest 2010

Hans J Rasmusen oz7bq at yahoo.dk
Sun Jul 11 12:19:08 PDT 2010

Tak for TV klippet fra OZ5E. Det bliver spændende at se hvordan resultatet for OZ1HQ bliver.

Herfra er resultatet mere beskedent.
Jeg plejer at køre denne test som CW QRP bla for at vise, at det sagtens kan lade sig gøre. Det gjorde jeg også i år med min K2 og 10 Watt plus et par tråd dipoler.
Resultatet blev 336 QSOer
40 M 32 QSOer, 20 M 269 QSOer, 15 M 34 QSOer og 10 M 1 QSO. Forholdene var ikke imponerende her, bortset fra at jeg med de 10 W på 20 M kunne lave USA Østkyst helt frem til omkring kl 00 UTC, hvor jeg stoppede.
Claimed score 104690 med 33 Zone multipliers og 62 HQ mv Multipliers.

I denne test ville jeg også se hvor mange WRTC stationer jeg kunne få QSO med. Derfor havde jeg udvidet min beskedne antenne farm med en 2x5 M lodret dipol med fødepunktet ca 6 meter oppe til supplement til min 2x5 M dipol i 7 - 8 m højde, der sloper svagt mod vest, og ikke er så god østover.
Den lodrette dipol og "slooperens" vestlige ende står ved et niveauspring nedad på 4 - 5 M.
Jeg havde ventet at den lodrette dipol ville være bedre i alle retninger på de lange distancer, men det var ikke tilfældet. Den var 2-3 S grader bedre end "sloperen" østover, men lidt dårligere en dipolen i andre retninger. Og så er baggrundstøjen også ca 1 S grad lavere med sloperen.
Det burde jeg måske have forudset, for en efterfølgende antennesimulation viser, at en lodret dipol kun har den meget lave udstråling, når fødepunktet er en smule mere end en kvart bølgelænde over jorden. Hvad det var østover, men ikke vestover. Til gengæld giver niveauspringet et ekstra "skub" til min sloper vestover som tydeligt kunne mærkes i antallet at Østkyststationer. (Ca 22 pct af mine QSOer).

Med hensyn til WRTC stationerne, så hørte og fik jeg kun halvdelen af de 50 stationer. Med de 100 W de måtte køre, var de tydeligt svagere end mange andre, specielt HQ stationer, men de hørte godt. Jeg fik normalt svar i første kald.

Alt i alt en interessant oplevelse. Næste stop bliver IOTA test fra Avernak Ø. Også QRP.

73 de OZ7BQ
Hans Jørgen