[OZ-CONTEST] IOTA Contest 2010

Hans J Rasmusen oz7bq at yahoo.dk
Sat Jul 31 11:52:26 PDT 2010

Hej,

Hermed en lille rapport fra min deltagelse i året IOTA contest, som denne gang blev afviklet fra Avernakø EU 172 og som de tidligere år som QRP CW.
Min kone havde fundet en fin QTH ved Korshavn, hvor der var fin plads til en 2 * 10 meter inverted V antenne, og viste det sig, et dejligt lavt støjgulv, skønsmæssigt 1 S-grad bedre end hjemme.
Slutresultat blev 316 QSO fordelt med 21 på 80M, 152 på 40M, 87 på 20M, 49 på 15M og 6 på 10M. Ialt 59 IOTA multipliers og claimed score på 121.599.
Radioforholdene var vist ikke for gode på de høje bånd, hvor 10 og 15 gav kun EU. 40 M trak læsset med næsten halvdelen af alle QSOer, og i en time lørdag aften lykkedes det mig at holde en pile-up kørende.
På 20 M var antennens udstrålingsvinkel nok lidt for høj til DX forbindelser bla pga. den meget sandede jord på stedet. Men så var antennen som ønsket til gengæld god på 40M, som tæller i IOTA contesten.
Det lave støjgulv var i øvrigt lidt frustrerende fordi jeg kunne høre mere end normalt hjemmefra, men senderen rækker ikke længere af den grund. Næste år skulle jeg måske prøve med 100 Watt i stedet for 10 Watt (Elecraft K2).
Bortset fra OZ8A, så var alle de OZ stationer, jeg kørte, tilrejsende. Interessant.

73 de OZ7BQ
Hans Jørgen