[OZ-CONTEST] SAC SSB 5Q2T

Jorgen - OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Mon Oct 11 07:36:40 PDT 2010

Efter at have været væk fra denne test nogle år var det sjovt at være
med i en SSB contest igen.

Efter de rimelige forhold under SAC CW, så var SAC SSB godt nok en
skuffelse. Forholdene var mildest talt ringe, og der var heller ikke så
mange deltagere. Jeg oplevede heller ikke så mange deltagere af South
America contesten, og jeg kørte dem, jeg umiddelbart fandt.

Jeg var i gang fra ca. kl. 12.10 UTC og jeg startede på 15 meter. Det
blev til en del skift mellem 15 og 20 meter lørdag eftermiddag afhængig
af QSO raten.

Bedste time var 14 – 15 UTC lørdag, hvor det blev til 66 QSO’er
fordelt på 15 og 20 meter. De dårlige forhold på top båndene havde
åbenbart også spredt sig på low band, hvor der heller ikke var meget
gang i den.

Jeg opgav kl. 19.30 UTC og det blev så til lidt fjernsyn og nogle timer
på øjet. Op igen kl. 00.30 UTC, hvor jeg på ca. 1 time kørte 13
QSO’er. Sov så lidt igen til kl. 06.00 UTC og jeg holdt ud til ca. kl.
09.00 UTC. Derefter gik jeg QRT og valgte så at nyde det gode vejr med
lidt flytning af brænde og fræsning af køkkenhaven.

Jeg holdt ud i sammenlagt ca. 11 timer, og jeg havde absolut sat næsen op
efter noget mere.

Jeg fik kørt ES5TV på alle bånd, og det var da meget ”spændende”
at blive pacet rundt på alle 5 bånd.

Teknikken var ikke helt uden problemer. Jeg har fået trukket et par
beverage antenner model DX-engineering og de var næsten sat op til SAC
SSB. Fredag sidst på eftermiddagen var jeg ude og inspicere antennerne og
flytte grene, som bondemanden havde skåret fra i gærdet. Efter at være
igennem de ca. 200 meter, så lignede mine underarme noget, der havde
været i katteslagsmål. Lørdag formiddag var jeg så ude og trække
kabel ind til stationen. Antennerne var ikke testet igennem, og de skal
vist testes lidt mere. Enten tog de alt signal eller næsten ingen støj.
Der er lidt mere arbejde i dem, før de kommer til at virke.

På 80 M oplevede jeg pludselig lørdag aften, at der gik HF i min PC.
Tastaturet var indimellem over 30 sek. om at reagere, så der blev fluks
monteret en ferritring. Da det ikke hjalp nok, trak jeg antennekabelet
anderledes, så det ikke lige gik forbi PC’eren.

Min GAP Voyager teede sig godt nok lidt underligt undervejs. I perioder
steg SWR til 3 på 40 M. Når jeg så gik på 80 M var der intet i vejen,
og når jeg så kom tilbage til 40 M, så kom problemet igen efter lidt
tid.

Jeg kørte lidt ned i effekt og sendte derefter med ca. 700 watt, og så
var der ingen problemer.

Jeg var også med på www.getscores.org Programmet kørte fint uden gener,
men der er en bug mellem Win-Test og Getscores. Der er nogen, der er i
gang med at udbedre fejlen.

Highlites var QSO med JA og VE på 40 M. Det var nye båndlande for mig,
der mest har kørt på top båndene.

Udstyret var FT-1000 MP-V, ETO 91b (1 kW), MFJ-432 Voice keyer (var vist
på overarbejde i denne weekend), Win-Test version 4, Spyderbeam (nu i ca.
10 meters højde) og GAP Voyager.

Tak til OZ1JTE for moralsk opbagning via Skype, da en amerikaner skulle
have mit call indtil mange gange. Vi blev enige om, at han skulle have
købt en bedre modtager frem for det store PA-trin han kørte med.

Summary sheet for 5Q2T

BAND   QSO DUP MLTS  POINTS   AVG
-----------------------------------
   80    39   1   17      77  1.97
   40    93   0   29     194  2.09
   20   104   1   17     254  2.44
   15    80   0   16     223  2.79
   10     1   0    1       2  2.00
TOTAL   317   2   80     750  2.37

Næste contest er CQWW SSB, hvor jeg er med søndag. Det bliver formentlig
enten til 15 eller 20 M.

73 Jørgen OZ0J / 5Q2T