[OZ-CONTEST] Advarsel: MFJ-434B contest keyer - design fejl - vend ikke 12VDC forkert !

OZ2BRN Brian Lodahl oz2brn at post.cybercity.dk
Tue Oct 19 09:20:21 PDT 2010

  Hej igen,

Lidt opdatering på problemet ('s løsning):

Det er kun C36 som er en lyt - C35 er en SMD kondensator på vistnok 1n,
og den er sandsynligvis overlevet fejl polarisationen. Det er derfor C36
som damper af, og denne skal skiftes til en ny.

http://www.mfjenterprises.com/man/pdf/MFJ-434B.pdf

Den letteste løsning, som jeg først har implementeret på en anden
MFJ-434B CQ maskine, består i sin enkelthed i at løfte det ene ben af L6
fra printet og sætte en diode i serie med L6, således kan der ikke gå
nogen som helst strøm igennem kredsløbet ved forkert forspænding. Jeg
har anvendt en 1N5821 shottky diode til 3.3A, og det er ganske meget
overkill til så lille et strømforbrug, men det var det som rodeskuffen
bød på her til aften, og så må man jo sige at der er dimensioneret med
rigeligt sikkerhedsmargin :-)

Det gode er at 1N5821 kun giver et drop i V_forward på omkring 250 mA
ved dette strømforbrug, så keyeren skulle stadig sagtens køre, også
selvom indgangsspændingen skulle være i den lave ende af de 12V
forsyningsspænding på en field day eller lign. Desuden spiser den
omkring 30 volt reverse polarisation uden at der opstår lækstrøm, så nu
sker der intet de første 30 volt eller deromkring...

Når du alligevel har hatten af din maskine og laver denne modifikation,
så kan du jo igen og igen ærge dig over hvor irreterende det er, at
ledningerne til højttaleren i låget er så korte og at låget ikke kan
tages helt fra, når man sidder og flytter jumpere i keyeren, fordi
ledningerne er loddet direkte ned i printet. Gør derfor ligesom jeg og
sæt et lille 2-polet stik imellem højttaler ledningerne (jeg brugte IDC/
og pin header nede på printet) , så kan du helt afmontere højttaler og
låg, og så er det meget lettere at flytte jumpers.

73 de OZ2BRN
Brian