[OZ-CONTEST] CQ 160 CW 5Q2T

Jorgen - OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Mon Jan 31 03:32:11 PST 2011

Min deltagelse i 160 M CW contesten blev desværre noget amputeret, da jeg
lagde mig syg torsdag aften. Jeg var derfor ikke til prikker og streger
før lørdag aften.

I tiden op til testen fik jeg bl.a. gravet min beverage antenner ud af op
til 80 cm snedriver, og jeg fik repareret dem, bl.a. ved at tjekke, at der
var forbindelse igennem hele tråden. Desværre er min omskifterboks ikke
helt funktionsdygtig, så beverage antennerne var ikke så meget bevendt
som ønsket. Der er stadig lidt at arbejde på.

Jeg var ude weekenden inden for at genopsætte mine dipoler til 80 og 160
M, efter at de knækkede i efteråret. Jeg har fået lavet opsætningen,
så jeg fra jorden kan hejse midterdelen med balun, kabel m.v. op og ned.
Desværre har mine vindskeder på huset fået gnavet i snoretrækket, så
jeg kunne ikke hejse fødepunktet ned i en fornuftig arbejdshøjde. Surt
show, når der nu var 160 M contest. Det bliver fikset senere på året,
når der er en fri weekend uden contester, og hvor jeg kan leje et
stillads.

Nå men jeg satsede så på p.t. eneste antenne, en GAP Voyager, som har
overlevet snestorme, isslag og meget mere. Den stor godt nok ikke længere
i vater, men den står som noget, der minder om vertikalt. Den havde ikke
været i brug siden SAC CW, og kabel med samling og bunden har været
begravet af mindst 80 cm sne. Jeg var derfor spændt på, om noget havde
taget vandskade.

Nå med en tuning gav et fornuftigt SWR, så det var med at varme ETO’en
op til at køre QRO. Min stations PC var siden sidst blevet udstyret med
Windows 7, så alle programmer var geninstalleret. Og hvordan var det nu
lige, at Win-Test var sat op sidst? Ja jeg måtte gribe fat i en gammel
laptop for at se opsætningen, for det kunne jeg da ikke huske.

Efter at have brugt noget tid på opsætningen, så var jeg i gang. Min
GAP Voyager er altså ikke verdens bedst under 1.820 kHz, men den kan
bruges. Den blev bedre, når jeg kravlede op i båndet.

Var værre var en næsten kontakt HF interference i min PC, når den
sendte CW. Det blev til mange sjove tegn, og det lød ikke spor kønt. Jeg
var til tider helt nede og køre med 250 watt, og havde stadig problemer
med PC’én. Jeg brugte en del ferritringe på diverse kabler omkring
PC’en, men det lykkedes mig aldrig at få løst problemet fuldt ud.

Jeg var med 3 timer lørdag aften, hvor den store pile-up udeblev. Jeg
havde ventet lidt pile-up, når der nu ikke var så mange danske stationer
i gang, og det blev da også til 60 QSO’er på de 3 timer. De første 24
QSO’er blev fisket, resten kom i hus ved CQ, i snit 1 QSO pr. minut

Søndag morgen kørte jeg nogle få QSO’er, og det lykkedes at komme
”over dammen” og få kørt staten Virginia (VA). Jeg hørte også en
station fra Rhode Island, men der var for meget pile-up til at jeg kunne
være med.

Det blev til i alt 70 QSO’er, 39 DXCC og 1 stat. Total point 14.680. Jeg
var med sammenlagt 6 timer. Udstyret var GAP Voyager, FT-1000 MP MK-V, ETO
91 og Win-Test med HF i PC’eren.

Det blev formentlig til en håndfuld nye lande, men loggen er endnu ikke
læst ind i den store database. Jeg burde være rundet 50 DXCC lande på
160 M, og så er der lidt kortere til DXCC diplomet på 160 M.

Næste udfordring er at få genmonteret min Spiderbeam, der fik bukket
toprøret lige efter SAC CW. Den skal lige sikres et par steder, så den
kan holde sig oppe. Jeg skulle helst være med i WPX RTTY medio februar,
men det kræver et par timer med nogenlunde stille blæsevejr til
opsætning af antennen.

Tak til OZ7YY for QSO. 5Q er stadig et sjældent prefix på CW, og Finn
var ikke den eneste, der ikke fik det første gang. Det går nemmere, når
man selv kalder CQ.

73 Jørgen OZ0J / 5Q2T