[OZ-CONTEST] SAC SSB OV0V

Peter Müller peter at irc.dk
Sun Oct 14 15:28:39 EDT 2012

Jeg vil huske denne SAC for 2 ting.

1) Man kan ikke snakke om dårlige forhold, når der stort set ikke er nogen
forhold. Selvom jeg på papiret kørte All Band, så endte det i praksis næsten
med at være en 20m Single-Band contest for mit vedkommende. Jeg glædede mig
til det blev mørk, for at køre noget 40m, der mente jeg måske jeg havde en
chance med den 4 elm. ant. Men jeg kom alt for sent til fadet, efter godt 30
min. dødede 40m pludselig hen. Alle var væk og forholdene ligeså. Så var der
ikke andet at gøre end at kaste sig ud i 80m med 100w og min 1/4 vertikal
sloper. Det var jeg i forvejen godt klar over ikke ville føre til noget
særligt på kort distancen, og det gjorde det heller ikke. Jeg havde
oprindeligt sat mig for, at forsøge at være aktiv alle 24 timer, men må
indrømme at efter hverken gentagne ture op/ned med VFO'en eller mine CQ kald
gav nogen point i loggen i over en halv time, mente jeg ligeså godt kunne gå
i seng og få noget søvn. Som tænkt, så gjort kl. 23z. Stod op igen 4z efter
5 timers god og tiltrængt søvn, og konstatede at hverken Jørgen eller Arne
var stukket af i point :-). Jeg kunne konstatere på bl.a. SE5E og de andre
store stationer i Finland ved at se på deres score på scoreboardet, at der
ikke var sket særlig meget over natten mens jeg sov, så det var fornuftig
disponering at tage noget søvn på dette tidspunkt. Søndag virkede det som om
der måske var en anelse mere liv i 10m og 15m, men ikke nok til at jeg synes
jeg kunne køre qso'er med en fornuftig rate - så søndagen endte også med at
ligge på 20m det meste af tiden.

2) Så vil jeg huske SAC'en for den nye NTC "landskamp" vi har indført, med
løbende rapportering til et scoreboard. Det håber jeg er kommet for at blive
i fremtidig contesting, fordi der kommer det sportslige element virkelig
frem - og Contesting er jo en sport på ligefod med den fysiske sport vi
kender. Arne og jeg fulgtes meget tæt hele vejen, og jeg tror vi begge havde
et godt øje til, at den anden ikke fik et for stort et hul. Så havde vi den
store High Power Jørgen, vi begge forsøgte at indhente - og det lykkedes da
også da Jørgen meddelte lørdag aften han havde problemer med 80m antennen,
og ville gå i seng. At forholdene også på 80m skulle vise sig at være så
ringe, at jeg selv kort tid efter valgte at gå i seng, var en anden sag.
Søndag formiddag løb jeg ind nogle heldige multier på 10m og 15m, og
efterfølgende et godt run på 20m efter flere stationerne hjalp mig med lidt
spotting (det giver ret meget at blive spottet skulle jeg hilse og sige) -
og et par timer før testen sluttede, var det "endelig" lykkedes at vriste
mig fri af Arne og Jørgen med et fornuftig hul på knap 10.000 point. På det
fælles scoreboard, hvor alle kunne indrapportere, så jeg blot 30 min. før
afslutningen, at jeg blot var 3.000 point fra en 3.plads i SOABLP i det
samlede skandinaviske resultat, jeg kunne nemlig se baglygterne af den
svenske station 8S0C, og ikke nok med det, Arne og Jørgen var begyndt at æde
af mit forspring, så den sidste halve time strammede jeg mig lige op, og
spillede på alle tangenter for at finde multipliers. Det lykkede at holde
Arne og High Power Jørgen bag mig (hvilket i sig selv er tilfredsstillende
hihi), og jeg troede også 3. pladsen i Skandinavien var hjemme, fordi jeg
fandt faktisk godt 5.000 point på testens sidste halvetime, men opdagede til
min overraskelse at 8S0C på underligvis havde formået at lave over 16.000
point på ca. 20 min. Jeg kan varmt anbefale alle gøre brug af dette
scoreboard til de store tester (feks. også til kommende CQWW), det giver
altså et helt ekstra element i contest oplevelsen.

73, og tak for nu.

Peter.
OZ3ABE.

            SACSSB Score Summary Sheet

       Start Date : 2012-10-13

    CallSign Used : OV0V
      Operator(s) : OZ3ABE

Operator Category : SINGLE-OP
             Band : ALL
            Power : LOW
             Mode : SSB
 Default Exchange : 001
       Gridsquare : JO65BS

             Name : Peter Müller
          Address : Lupinvej 21
   City/State/Zip : Oelstykke    3650
          Country : Denmark

     ARRL Section : DX
        Club/Team : DANISH DX GROUP
         Software : N1MM Logger V11.9.2

        Band    QSOs    Pts  Mlt
         3,5      86     173   27
           7      88     178   27
          14     253     518   41
          21      41      98   17
          28      14      38    7
       Total     482    1005  119

            Score : 119.595

              Rig : Icom IC-7000, Barefoot 100W.
         Antennas : 4 Elm. ECO DHF6 + 1/4 Vertikal Sloper til 80m.

          Soapbox :

  I have observed all competition rules as well as all regulations
  established for amateur radio in my country. My report is
  correct and true to the best of my knowledge. I agree to be
  bound by the decisions of the Contest Committee.

  Date : 2012-10-14        Signature :