[OZ-CONTEST] cqww ssb

Peter Vestergaard pete at vestergaard.mail.dk
Mon Oct 29 17:09:25 EDT 2012

Hej Alle
Da min Butternut stadig var tunet til den høje ende af 80M efter
SAC-fone, tænkte jeg at det måske var værd at prøve fone i CQWW.
Jeg fik den ide at, det var måske værd at prøve om det kunne lade sig
gøre at lave DXCC i løbet af testen.

Ideen er nok god nok, men min IC735 mangler noget punch i output,
hvilket hurtigt blev klart.
Mere aluminium i luften vil naturligvis også hjælpe på QSO-hastigheden.
Jeg kørte S&P hele testen.
På CW kan der af og til være tilløb til et RUN, men ikke med fone.
CW'ens overlegenhed blev hurtigt fastslået--teorierne passer!

Nå, men for at hjælpe på mulighederne hentede jeg NG3K's side med
potentielle deltagere. Der var over 120!
Det så lovende ud og forudsigelserne var også fine.

Butternut'en og min LW blev udviddet med det drevne element fra en TA33
Fritzel beam, anbragt på et alu-rør i 8m højde med rotoren stående på
jorden, ingen bardune, men røret blev støttet 2,5m oppe til vindskeden
på cykelskuret.

Gik igang på 10m lørdag formiddag og skiftede imellem 10-15 og 20m
henover dagen, og endte op med at have lavet 100 QSO'er søndag aften.

40m er meget støjplaget her og ikke særlig godt, noget jeg nok må
interessere mig for inden CQWW CW.
Gik på 80m søndag aften for at få en OZ i loggen, men hørte ingen.

Jeg må indrømme at mine fone QSO'er fylder ikke ret meget i loggen
gennem årene, men jeg blev alligevel forbløffet over at et par stationer
vendte tilbage med spørgsmålet: Are you Peter?

Resultatet blev:
                 80    40    20    15    10    total
QSO'er    11    6     33     25    25    100
Lande      11    6     30    19     21    87
Zoner         2    4      7      10    12    35
Total sum 18.300point

Prøvede at sortere Lande, hvilket gav ca. 71 unike, egentlig ikke så
dårligt for en weekends arbejde.

Med størrelsen af vores hus er fone ikke resten af familiens foretrukne
mode--så er det sagt.
73
Peter OZ5WQ