[OZ-CONTEST] OV3X SAC CW SOABLP TB-WIRES

Jørgen Christensen oz8ae at christensen.mail.dk
Wed Sep 19 02:41:26 EDT 2012

SACCW Score Summary Sheet

Start Date : 2012-09-15

CallSign Used : OV3X

Operator(s) : OZ8AE

Operator Category : SINGLE-OP

 Band : ALL

 Power : LOW

 Mode : CW

Overlay Category : TB-WIRES

 Default Exchange : 001

  Name : Joergen Christensen

  ARRL Section : DX

  Club/Team : Danish DX-Group

  Software : N1MM Logger V12.9.1

        Band    QSOs    Pts  DXC

         3,5     192     392    31

            7     415     878    42

          14     334     755    46

          21       77     193    23

       Total  1018   2218  142

            Score : 314.956

Rig : IC-775DSP med 100 watt

Antennas : Carolina Windom 80 antenne, inverted over flagstangen. 5 meter i hver ende hænger lodret ned. Skulle give en bedre DX antenne.

En 15 meter dipol ca. 7 meter over jord i retning nord - syd.

Hej contestere.

Sikken weekend. Det blev noget af en overraskelse at starte kl. 1200 UTC lørdag. Nu havde vi lige haft et par gode dage med gode condx på de høje bånd. Her var der sus på 20 og 15 meter og på 10 meter lå OZ3ABE som en beacon! - ingen andre stationer.

Kørte 98 pct. CQ i testen og det gik nogenlunde.Ja det var faktisk sjovt men en test op ad bakke.

Lørdag kunne jeg holde et godt pile-up på båndene 80, 40, 20 og 15 meter.

En enkelt kom og klagede over nøgleklik fra min radio og vi lavede test over 5 minutter. Der er ikke så meget at gøre godt med på en IC-775DSP men den har både PWR og Drive knapper. Den kørte nøjagtigt 100 watt da han brokkede sig. Jeg skruede ned for drive (første gang knappen er rørt fra stilling 11). Så fandt manden ud af at der var noget galt med hans filter indstillinger og jeg kørte videre.

Holdt pause kl. 0015 selv om jeg faktisk ikke var træt. Regnede med at starte igen 0445 for at få morgen åbningerne med på de lave bånd og så igen i gang på de høje bånd.

Fint i gang på 80 og 40 meter med USA, Canada og Brasilien som DX. Senere skift til 20 meter hvor det blev til VK på 20 meter og JA på 15 meter (hørte en JA mere). - Så blev det umuligt for mig at få noget i kassen på 20 og 15 meter. CQ gav ikke gevinst. Båndene blev mere støjfyldte og jeg skiftede til 40 meter hvor jeg trods alt kunne køre nogle 2 pt. QSO-er.

Pludselig opdager jeg så at jeg jo nok kører 60-70 watt ud og med PWR helt til højre, hvor transceiveren burde give 200 watt, gav ikke mere end de 60-70 watt.

Der gik lige et øjeblik før jeg kom til at tænke på at jeg før midnat havde lavet test med ham der brokkede sig over nøgleklik og havde drejet ned for DRIVE. - Den kom igen i stilling 11 og så var der 100 watt ud igen.

Var på de 3 høje bånd flere gange blot for at høre at flere kørte tomgang eller der var langt mellem QSO-erne. Tilbage til 40 meter.

1230 lt  skiftede lyden helt på 15 meter. Båndet blev mere roligt og den japaner jeg havde kørt var pludselig at høre igen. Der kom mere og så skiftede jeg mellem 20 og 15 meter.

Båndene åbnede mere og mere og det var en fryd for ørene.

En enkelt gang på 10 meter hvor 5N7M lå og kaldte CQ og stangede 5NN ud til nogle. Nå så var han ikke i test! - forkert!

På 15 meter mødte jeg ham hvor han gav 5NN til alle uden for Skandinavien og 5NN plus nummer til de Skandinaver der kaldte ham. Så jeg fik ham da på det bånd.

XP2I drejede jeg lige over på 20 meter. Fint signal. Lidt senere drejede over ham på 15 meter og han var OK men lige før contesten var ovre så kom XP2I ind mange dB over S9.

Målet om 1400 QSO-er blev ikke nået. Det bliver sværere når man ikke mere har en beam oppe.

Dog er jeg tilfreds med det der blev opnået når nu søndagens condx udviklede sig så dårligt.

Imponeret over hvor meget I forskellige har fået lavet. Velkommen til OZ2U som jeg ikke har hørt før.

N1MM log programmet kørte fint.

Jeg savner at nogen kan forklare mig hvorledes at jeg justerer programmet således at:

Når jeg indtaster et kaldesignal der er DUPE så vil det kaldesignal forsvinde fra mit log vindue, når programmet er færdig med at kalde modparten og skriver til ham QSO B4.

Jeg har prøvet at anvende F6 og efter Call QSO B4 at tilføje en Tuborg klamme WIPE og igen en Tuborg klamme. - Jeg hoppede noget i stolen da jeg første gang blev kaldt af en station der var DUPE for programmet kaldte så den station der var logget LIGE før min dupe og fortalte så HAM at det var ham der var QSO B4.

Sidder man i pile-up så ville det være smart at man kan fortsætte med at skrive næste kaldende station ind i stedet for som "default" at skulle til F12 og WIPE call field.

Først da testen var overstået og jeg havde fået Summary siden ud, fandt jeg ud af hvor meget jeg havde lavet på 40 meter. Jeg havde taget multiplier listen frem, men den er alt for gnidret i N1MM - synes jeg. Især når den har alle 6 bånd på. Det bliver meget små prikker der fremtræder. Sidder man så med en lille skærm så er der knapt nok plads til den liste.

- Jeg må så indrømme at jeg i netop denne contest hvor jeg faktisk var i CQ mode det meste af tiden, ikke behøvede den så meget som i andre contester.

Når man ikke har så stor effekt, så får jeg mine point ved en gang imellem at stoppe op og finde de multipliers der er i nærområdet som jeg med sikkerhed kan få fat i. - Jeg mangler overblik på denne skærm.

Det gamle TR program gav mig mulighed for at have en multiplier liste oppe for det bånd jeg kørte på. Det er måske fordi jeg endnu ikke er blevet superbruger at jeg ikke har fået dette lært - men en amatør har i dag vist mig, at hvis jeg havde en nyere PC med grafikkort så jeg kunne tilslutte 2 skærme, så kunne den store multiplierliste ligge på en skærm for sig selv. - Det er smart.

    73 Jørgen OZ8AE