[OZ-CONTEST] 5Q2T - CQWW SSB og ARRL 10 M SSB

Joergen OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Sun Dec 15 16:23:55 EST 2013

Hej alle

Som så mange andre blev jeg også ramt af den første orkan, og det kostede et par meter versatower. Ja jeg skulle have lagt den ned, men sådan gik det ikke.

Det "kostede" en 23 cm beam samt et par knækkede elementer på min Mosley. HF Beamen er indtil videre lappet sammen, dog uden 6 M, og de er bestilt nye dele - til levering i marts 2014.

En lidt forsinket rapport fra CQWW SSB, hvor jeg landede fredag aften efter 8 dages ferie på EA8 - uden radio. Det blev til

BAND   QSO  CQ DXC DUP  POINTS   AVG
--------------------------------------
  160     6   2   5   0       5  0.83
   80    86   7  28   1      92  1.07
   40     3   3   3   0       6  2.00
   20     2   1   2   0       6  3.00
   15     5   4   5   0      15  3.00
   10    13  10  13   0      37  2.85
--------------------------------------
TOTAL   115  27  56   1     161  1.40
======================================
         TOTAL SCORE : 13 363

Hvor jeg mest jagtede nye båndlande og kaldte CQ på 80 M.

November var jeg noget underdrejet - også pga. arbejde, så jeg gik glip af alle de gode DX-peditioner. Jeg fik dog VU7 et par steder, men det var mest for at teste, om min Mosley virkede.

ARRL 10 M var sat op efter at køre en masse DXCC'er og nye stater til samlingen, nu hvor forholdene skulle være så gode. Jeg tror, det var muligt at køre et DXCC diplom på 10 M på en weekend.

Jeg havde valget mellem at jagte manglende DXCC'er og stater og lave et bedre resultat end i 2011. Det blev så mest det første.

Jeg forsøgte med CQ mod AS og OC, men det var ikke mange, der svarede derudefra. Det er dog altid dejligt at blive kaldt af VK og BW, og jeg kom også igennem til nogle af de andre sjældne fra AS, herunder et par nye på enten 10 M SSB eller 10 M CW.

Det var meget sjovere at kalde "den anden vej", så der var mere gang i pile-up fra NA. Det var også sjovt at blive kaldt af PJ2 og FG. Det er vist oftere, at vi kalder den anden vej.

5Q er stadig et underligt prefix på CW, men med hiv og sving bliver det vist logget korrekt i den anden ende. HQ2T får nok QSL kort, der ikke lige skal den vej!!

Resultatet blev

MODE   QSO DUP DXC MLTS  POINTS   AVG
---------------------------------------
   CW   265   0  56   35    1060  4.00
  SSB   331   0  69   37     662  2.00
---------------------------------------
TOTAL   596   0 125   72    1722  2.89
=======================================
         TOTAL SCORE : 339 234

Og jeg var med i ca. 15 timer.

Multi må være stater og provinser. Der var langt mellem dem fra Canada. Jeg fik 3 !!

Tak til QSO med OZ8SWW, OZ1ADL og OZ1KKH. Jan kommer til at lære, hvem 5Q2T er :) Jeg havde også kontakt til en OZ4, men han var næsten ikke læsbar, så han blev opgivet.

Tak for spot fra OZ1IKY. Næste gang må du gerne rapportere den korrekte frekvens:

OZ1IKY<http://www.qrz.com/db/OZ1IKY> 29062.7 5Q2T <http://www.qrz.com/db/5Q2T>  0752 15 Dec   Denmark

Jeg erindrer ikke, at jeg har været QRV på 29 MHz :(

Jeg fik i ugens løb fixet mit ETO 91b hos OZ2ELA. Nok mest fordi Michael skulle bruge det til at fejlfinde et magen til. Blæseren i mit ETO skulle egentlig have været uskiftet, men RF Concepts har ikke leveret en brugbar blæser. Michael har haft min blæser splittet af, så den kan nogle år endnu. Acom kan i øvrigt IKKE levere en blæser, der passer, og det kan RF Concepts åbenbart heller ikke.

Til jer, der har rør pa-trin, kan jeg i øvrigt anbefale, at man en gang i mellem tager rørene ud og støvsuger dem i bunden. Som OZ2ELA nævnte, så lå der et "gulvtæppe" i bunden af rørene. De 18 år gamle rør kunne ikke mere, så det er vel samme lejlighed blevet skiftet ud.

Det hurtige overblik blev til 4 nye DXCC på SSB, 10 nye DXCC på CW samt 3 nye stater på både CW og SSB.

Og jeg kan oplyse 4CG, at selv med en beam og 1 kW kunne jeg heller ikke køre W0SD. Han kom på for sent lørdag :(

Udstyret var på begge contester

Elecraft K3, Mosley TA-63N, Acom 1000 (og delvis ETO 91b) samt Microham MK2R+, MFJ-434B voice keyer og Win-Test v. 4.10.

På 80 M en 1/4 vertikal - som ikke overlevede orkanen i oktober. Den lappes sammen i juleferien.

God Jul og Godt Nytår.

Vy 73 de OZ0J / 5Q2T

Jørgen