[OZ-CONTEST] CQWW 160 CW

Finn Hoffmann oz7yy at mail.dk
Wed Jan 30 08:02:52 EST 2013

Hej,

Så er contesten vel overstået.

Det var en blandet fornøjelse i år, forholdene den første nat var meget
dårlige.

Der var stor nordlysaktivitet, A var 16 og K var 3-4, så der kom ikke meget
igennem nordlysovalen.

jeg skiftede beamretning.

Det må skyldes refleksioner fra nordlyset.

Det var frustrerende at høre sydeuropæerne køre USA fra midnat og til
solopgang, når der intet var at høre her oppe nordpå.

Først kl. ca. 5z hørte og kørte jeg de første stationer fra Nordamerika.

Næste nat var meget bedre, her kørte jeg Nordamerika og alt muligt andet
hele natten.

Japan havde jeg regnet med den anden nat, men det blev ikke til noget. Først
et par timer før contesten sluttede søndag aften åbnede det til Japan, der
var endda så mange svage JA stationer, som kaldte på en gang, at det var
svært at skille dem ad.

Det var til tider ulideligt at være på båndet på grund af dårlige sendere
med kraftige click.

En station med kraftige click gør det umuligt at høre noget i et 1-2 kHz
bredt område, sommetider endnu bredere..

Han kan på den måde holde andre væk fra hans frekvens, der går rygter om, at
nogle stationer med vilje kører med click for at holde andre væk! Det er
ikke ham spirit og burde føre til at CQ tog affære.

K5ZD har truet med at ville gøre noget ved problemet med dårlige sendere, på
SSB er det splatter og på CW er det click, man er ude efter.

Efter forlydende har CQ 7 stk sdr modtagere rundt på hele kloden og de vil
så optage HELE contesten 7 forskellige steder fra og bagefter annalysere det
hele, men lad os se, om de gør alvor af det.

Jeg lavede en liste over nogle af de værste stationer med click: OK7K, YT0A,
SN2M, LY2MM, HG5A, LY7M, 9A1P, ES5RR, 8S0DX, YL2TB, UX1UA, E7DX, DK6WL,
SP1NY, S53O, YU7AV, DD2ML, OL7M, UU7J, SN3R, OK5Z, DL1WA, SP1GZF, DL5SE,
9A4M, SP4INT, 9A8M, HG7T, LY5R, DL4UNY, EW1WA, DL4MCF, + mange flere, som
jeg ikke gav mig tid til at skrive ned, jeg skulle jo også køre QSOér.

Efter at jeg har lagt listen ud på 3830, har jeg fået flere henvendelser,
dels fra en, som gerne ville føje nogle flere til og fra en af de nævnte,
som var meget ked af, at hans nye Yaesu stn lavede click. Det er måske
stadigvæk galt med Yaesu stationer på cw, i lighed med de gamle FT1000 som
er notoriske click maskiner, hvis de ikke er modificeret!

Det undrer mig, at OZ5WQ ikke har bemærket click på nogen stationer, sådan
en modtager vil jeg gerne have.

Men nu til resultatet:

1224 QSOér minus 16 dupes, i alt 1208 QSOér.  72 lande og 38 stater/prov.
Score: 801350

Næste år vil jeg overveje at køre assisted, jeg kan bagefter se, at der nok
var i nærheden af 10 flere lande, som jeg uden besvær kunne have kørt, hvis
jeg havde haft clusteret åbent.

Stn:  Ten Tec Orion,  PA 1kW,  4-square  og GP (24 m mast på stor isolator
og 72x72m jordplan)

På genhør i forhåbentlig clickfri tester fremover.

Vy 73

Finn

oz7yy