[OZ-CONTEST] CQ WW CW fra OV3X

Jørgen Christensen oz8ae at christensen.mail.dk
Fri Nov 29 17:29:56 EST 2013

                  CQWWCW Summary Sheet

       Start Date : 2013-11-21

    CallSign Used : OV3X
      Operator(s) : OZ8AE

Operator Category : SINGLE-OP
             Band : ALL
            Power : HIGH
             Mode : CW
Overlay Category : CLASSIC
 Default Exchange : 14
       Gridsquare :
        Club/Team : Danish DX Group
         Software : N1MM Logger V13.10.1

        Band    QSOs    Pts  ZN    Cty
         1,8     265     299   12   50
         3,5     787    1205   20   70
           7     438     765   28   82
          14     449     992   26   65
          21     386     961   29   70
          28     392     930   31   79
       Total    2717    5152  146  416

            Score : 2.895.424

Tak for alle de mange spændede indlæg her på contest reflektoren.
Det er godt nok herligt at se så mange dejlige indlæg og høre om weekenden fra jer.

Her kan siges:

Sikke en weekend!
Fik lov til at køre dette års contest fra OZ7YY Finn.
Det blev en meget stor oplevelse.

Var forbi allerede torsdag for at sætte min computer op og se og høre om stationen.
Computeren har ingen netkort og jeg valgte så at køre Classic iflg. de nye regler.

Iflg. N1MM har jeg kørt i 38 timer.
De sidste timer regnes også med så man faktisk optræder med 2 resultater.

En gennemgang af station og antenner.
Antenne krydsfeltet virkede umiddelbart uoverskueligt, men da kun de kabler, der skulle anvendes var sat i blev det fint.
Der skulle lige flyttes kabler hver gang man skiftede bånd og det blev hurtigt rutine.

Målet var at lave 1800 QSO-er så resultatet for mig er særdeles godt og kunne være blevet endnu bedre.

Stationen er en Ten Tec Orion og det var første gang jeg skulle prøve sådan en radio.
Blev bestemt ikke skuffet. Den kørte med Pre-amp inde hele tiden - på alle bånd, men af gammel vane slog jeg det fra i testen.
PA trinet er et Henry 2K-4 med ca. 1000 watt.
En 24 meter mast anvendes som vertikal antenne på 40-80 og 160 meter med afstemning i bunden.
Styring foretages inden ved stationen.
Rundt om denne 24 meter mast er der en 160 meter Four-Square antenne. Kan skiftes NW SW NE og SW.
Fungerer fantastisk.
En 2 elementet beam til 40 meter sidder 34 meter oppe.
Under den er der en Hy-gain 204BA - 4 elementet beam til 20 meter.
På en anden mast er der en Hy-gain TH-11 beam. Den kørte jeg 10-15-20 meter på.
Gennem årene har jeg haft det dilemma at fra 1100-1400 lokal tid lørdag og søndag har der været gode signaler ind - både
fra fjernøsten og fra USA - på samme tid.

Nu fik jeg så den ide at sætte den ene beam mod USA og den anden beam mod fjernøsten.
Det gik faktisk fint om søndagen - men pludselig kunne jeg se, at jeg fik 3 pt hver gang jeg kørte en W/VE station men
ofte 1 pt - eller 3 pt mod østen, men til gengæld fik jeg så en del multipliers.

Finn opfordrede mig til at begynde testen når den startede 0100 lt.
Havde valgt at lægge ud på 40 meter men det var lidt svært.
CQ over flere omgange kom der ikke megen gang i og at søge gav resultat men der var langt mellem snapsene.
Gik så til 80 meter hvor der kom lidt gang i den.

I de store contester begynder jeg ellers aldrig før 0400 lt og det burde jeg måske heller ikke have gjort i år.
Så havde der været lidt mere overskud til at køre midt på dagen på de høje bånd og måske have fået et endnu bedre resultat.

160 meter lørdag morgen skuffede. Fik kun VY2ZM og hørte ingen amerikanere.
Senere lørdag morgen gik jeg direkte fra 40 meter kl. ca. 0800 til 10 meter hvor jeg fik kørt en del.
Skiftede senere ned til 15 meter og en smule 20 meter.

Søndag morgen holdt jeg længere ud på 40 meter dog med skift til de 3 høje bånd.
Skiftede tilbage til 40 meter 0850 og fik Nord og Sydamerika samt JA og VK den lange vej.
Sluttede først ca. 0930 på 40 meter og med meget fine DX åbninger.

Som årene er gået har jeg fået den erfaring at man skal have lavet sit arbejde inden søndag kl. 1900 lt.
Båndene lukker ned og det kan være svært at få gang i noget. Tidligere har jeg forsøgt at jagte multipliers søndag aften.
Her er der kørt med 100 watt og simple antenner.

Denne gang kørte det på de 3 lave bånd og der var nogle gode overraskelser.
Skyldes nok effekten og de gode antenner.
Det blev til nogle Ja og BY stationer men desværre skiftede jeg til 160 meter for sent og mistede JA stationerne på 160 meter.

Der blev kørt CQ i lange perioder men forsøgte at scanne båndene en gang i timen for multiplers.
Fik en morsom oplevelse søndag eftermiddag.
Pludselig hørte jeg OZ1IKY hi Kenneth 5NN 05.
Det undrede mig da Kenneth var i Frankrig for at køre.
Lidt senere kom amerikaneren ind igen og sagde OZ1SKY sri 5NN 05.
I støjen kan en prik jo hurtig smutte !! HI

Al grej og antenner virkede fantastisk i hele testen. Det var en fornøjelse at køre med dette sæt.
Der er stor gæstfrihed hos Else Marie og Finn.
Siger mange tak for lån af stationen.

Jeg kan kun opfordre andre der har bygget en god station op og som ikke deltager i contester om at invitere nogle af de,
der gerne vil køre contest til at komme og benytte stedet.
Det kunne evt. være i form af at man selv medbringer sin transceiver og PC og udelukkende anvender antennerne.

Mandag formiddag kørte jeg til OZ5E i Stjær, samlede OZ1ETA Nils Bo op og så kørte vi sammen til Køge.
Om vi fik snakket på turen?
Hyggeligt.
Efter en kop kaffe hos Nils Bo fortsatte turen ned til den nye QTH på Marielyst på Falster.

Nu skal jeg så gang med at sætte diverse antenner op, så jeg kan blive QRV her fra.

Gennem årene har det været morsomt at deltage fra egen QTH med low power og simple antenner, men oplevelserne de sidste år
med CQ WW fra henholdsvis Skamlebæk antennerne, fra OZ5E sidste år og nu fra OZ7YY i år kan gøre en helt høj.

Jeg gør det gerne igen.
   73 Jørgen OZ8AE