[OZ-CONTEST] ARRL DX CW OZ0J

Joergen OZ0J / 5Q2T oz0j at oz0j.dk
Mon Feb 17 15:10:27 EST 2014

Hej alle

Jeg læste bl.a. følgende på cq-contest reflektoren:

" That was FUN!!!

I even took my bride out to dinner last night.. and she supported me the rest of the contest!!  Maybe I should plan that a whole lot more.... "

Måske stof til eftertanke blandt os operatører ....

Ligesom flere af jer andre jagter jeg også WAS og gerne på flere bånd. Udover at bruge en del tid på at jagte de forskellige DX-peditioner i februar, så blev der også tid til at fikse et par antenner specielt beregnet til ARRL DX CW og SSB contesterne.

Weekenden inden contesten var jeg forbi min nabo (bondemanden) for at høre, om jeg kunne låne en bid af deres mark et par uger. Vi blev enige om, at han nok ikke kom i marken inden 3. marts, så det var der ingen problemer i.

Min 1/4 vertikal til 80 M overlevede ikke blæsevejrene i efteråret, og det har ikke lige været vejr til at rejse 20 M aluminiumsmast. Jeg har haft rimelig succes med at køre med en lodret 40 M dipol, så jeg ville vove forsøget med at lave en 80 og en 160 M lodret dipol, hvor den ene ende blev sat fast øverst i toprøret på masten.

Antennen skulle stadig kunne dreje, så jeg kunne køre diverse DX-peditioner, så der blev øverst i toprøret sat et Yaesu GS-65 leje. Det var nok lidt overkilled til et par dipoler, men fordelen er, at toprøret kunne dreje rundt uden at dipolerne fulgte med.

Retning 300 grader er mod marken. Der blev sat en 8 meter teleskopmast ned i den danske muld. Desværre falder det en del fra min grund til denne mast, så fødepunktet til 160 M kom ikke ret langt over jorden. 160 M dipolen er ikke verdens bedste, så den bliver først testet i de kommende weekender. 80 M dipolen blev en anelse kort, så den passer bedre til SSB enden, men den var mere end brugbar også på CW med nedsat effekt. I løbet af 2 timer fredag nat (lørdag morgen) blev det til ca. 80 QSO'er og 12 nye stater på CW. Jeg kan slet ikke vente til ARRL SSB og, hvad det kan blive til.

Ingen contest uden problemer. Lørdag morgen kunne jeg ikke forstå, hvorfor min 40 M antenne havde et så dårligt SWR. Jeg kunne heller ikke høre så mange, og det var lidt svært at komme igennem. Lørdag formiddag var jeg så ude for at konstatere, at den ene del af dipolen mod NA var knækket. Jeg brugte den ugen inden til at køre FK, så det måtte lige være sket. Den blev lappet sammen, så den var brugbar sent lørdag aften og søndag morgen.

Søndag morgen vare det så 80 M, der var noget underlig i SWR. Og ja, da det blev lyst, så kunne jeg se, at masten på marken havde lagt sig ned i nattens blæsevejr. Den blev fixet og min 160 M dipol blev samtidig forlænget lidt.

Min MicroHAM box havde det med at blive "varm". Den faldt i hvert fald ud ind i mellem, hvilket var noget frustrerende, idet det næsten altid var midt i en pile-up. Om det er HF, der påvirker den, ved jeg ikke, men der skal i hvert fald gøres noget på sigt.

Jeg havde ikke noget mål, men efterhånden som søndagen skred frem, så overvejede jeg at nå de 1.000 QSO'er. Pile-up'en på 15 M søndag var helt vild, og jeg havde længe en rate på ca. 140 QSO'er / h. Efter en hurtig aftensmad søndag, så fortsatte jeg på 20 M. Her var signalerne ikke helt så kraftige, men det blev alligevel til periodiske pile-ups.

Resultatet af ca. 16 timers anstrengelser blev:

BAND   QSO S/P DUP  POINTS   AVG

----------------------------------

  160     1   1   0       3  3.00

   80    73  24   0     219  3.00

   40    56  27   0     168  3.00

   20   271  49   0     813  3.00

   15   306  54   0     918  3.00

   10   218  47   0     654  3.00

TOTAL   925 202   0    2775  3.00

Det blev til hele 47 nye stater på CW primært fordelt på 80, 40 og 15 M.

Valg af call blev OZ0J, og det var meget få, der ikke fik det første gang. 5Q2T giver stadig for mange problemer, når man kører en del S&P for at samle stater ind.

Udstyr: Elecraft K3, ETO 91b (stadig med hylende blæser ved opstart), Win-Test version 4.10 og MicroHAM MK2R+. Jeg var i SOAB Unlimited klassen, og jeg brugte bl.a. reversebeacon som cluster. Det gav en masse ekstra stationer at jage.

Tak for Skype chat med OZ7AM, OZ8SW og OZ1ETA.

Jeg glæder mig allerede til ARRL DX SSB om ca. 14 dage. Især hvis de gode forhold holder så langt.

Vy 73 de OZ0J / 5Q2T

Jørgen

P.S. Jeg uploadede min log til Clublog i morges, og allerede her til eftermiddag kom første Paypal betaling og direkte QSL kort.