[OZ-CONTEST] oz7bq IOTA QRP fra Barsø EU 172.

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Sun Jul 27 09:11:02 EDT 2014

Hej,
Så er årets IOTA contest overstået. Som sædvanligt underholdende.
I år var jeg udrustet med rigeligt grej, KX3 og KXPA samt 2 10 M lange glasfibermaster, et par inverted V antenner, rigeligt med coax, baluns og twin-lead. Vi havde lejet os ind i en ferielejlighed med havudsigt. Men som de siger "you can´t win them all".
Det startede med at bondemanden sagde, at der gik en tyr på marken ved siden af, så der var strøm på elhegnet. Det skulle dog vise sig ikke at være noget problem. Jeg ved ikke hvordan et sådan hegn fungerer nu om dage, men jeg hørte det kun 2 - 3 gange ( s9 +) i ca under 5 minutter.
Startede ud fredag aften med en 2 gange 10 M inv V på en 10 m mast på balkonen. Forsøgte lidt 20 M med 10 W. Det gik fint nok. Forsøgte så 40 M, det gik også OK, indtil min kone fortalte lyset slukkede i soveværelset. Det gjorde det også med 5 W! Det viste sig at et par Daytona touch bordlamper ikke kunne klare HF. Så var der sådan set ikke grund til at forsøge at rigge KXPA100 til. Der kunne være andet, der heller ikke kunne lide HF.

Lørdag flyttede jeg mast og Inv V antennen så langt fra huset som min længste feeder kunne nå. Det lettede lidt på 40 M, så jeg kunne køre med 5 W, men ved 10 W kunne jeg både få lyset til at tænde og slukke.

Så var alt klar til start på 20 M. Men efter 45 minutter, måtte jeg lukke ned pga tordenvejr.
En time senere klar igen og så gik det ellers afsted. Masser af Eu, og jeg kunne i flere perioder holde en pile-up kørende.
Det gentog sig på 40 M om aftenen. Masser af Eu, men ikke mange stationer udenfor EU. Men 5 W var nok.
Søndag gik det langsommere, brugte mest tid på at samle IOTA multipliers. Omkring kl 10 UTC var mine 12 timer brugt op. Et nyt tordenvejr nærmere sig i øvrigt.

Alt i alt blev det til 252 QSOer 55 IOTA og et claimed score på 120.125 points. 118 QSOer på 40 M, 127 Q på 20 M og 7 på 15 M. Forsøgte hverken 10 eller 80 M.
Hørte ikke mange OZ'ere. Bortset fra 5P2I/P var det ferienende DL'ere.

QRP er OK når man er en multiplier.
73
Hans Jørgen