[OZ-CONTEST] WPX OV3X

Jørgen Christensen oz8ae at christensen.mail.dk
Mon May 26 17:24:21 EDT 2014

Hej
Weekenden overstået.
Startede 0100 UTC lørdag - 2 timer for tidligt til gode morgenåbninger
på 40 meter DX.
Der var begyndende åbninger fra 0200 UTC.
Efter morgenåbningerne døde båndene her og det lød som op ad bakke.
Kl.0900 UTC pause til kl. 1300 UTC.
Kl 1410 UTC kraftig susen på 15 meter.
Straks efter kunne jeg køre Japan og USA.
Kl. 1812 UTC begyndte 15 meter igen at suse men alligevel kørte jeg
ZL1GO kl. 1940 UTC på 15 meter.
Sluttede kl. 2100 UTC lørdag. - Flere pauser.

Begyndte søndag kl. 0400 til 1000 UTC
Kørte i perioder og udbredelses forholdene var noget bedre om søndagen.

Pause til 1430 UTC og med pauser kørte jeg til 2235 UTC.
Der kom lidt åbninger på 10 meter. Koncentreret om Europa men hen på
eftermiddagen var der hul igennem til LT1F og andre i Sydamerika. De
blev lavet med en Windom antenne og 100 watt.

Kl. 1500 UTC til 20 meter for at høre om der kunne køres en stribe W6/W7
samt VE7 stationer.
Der var intet. Disse stationer lå på dette tidspunkt på 15 meter og
kunne køres.

Det var først 4 timer senere at 20 meter åbnede i den retning.

Megen sus på 80 meter, så båndet blev ikke dyrket og jeg var der nok
heller ikke QRV på de rigtige tidspunkter.
Alt i alt brugte jeg 30 timer på WPX.

Havde forventet at 40 meter blev det lave bånd med mange multipliers og
gode points samt at 15 meter skulle være det andet bånd. Om lørdagen
blev det så 20 meter der trak læsset. 15 meter var noget bedre søndag og
her fik jeg så en del gode multipliers.

Kørte med IC-740 med 100 watt eller efterfulgt af en ALS-600 der stod på
300 watt.
En Carolina Windom 80 over flagstangen og med 5 meter af hver ende
hængende lodret ned.
Suppleret med en dobbelt dipol til 20 og 40 meter i 5 meters højde.
En ekstra 10 meter dipol opsat mellem en 12 meter flagstang og et grantræ.
Blev aldrig anvendt da windom antennen klarede de åbninger der var på 10
meter.
Til 15 meter blev en dipol ophængt i en 10 meter hjælpemast. Som sloper
i 40 grader og mulighed for at
få den ud til 285 grader.
Der blev lavet mange forsøg og der var forskel på op til 2-s-grader
mellem den simple dipol og windom antennen.
Størst forskel på de to antenner et par timer før solnedgang til et par
timer efter solnedgang.
Ikke noget entydigt for hvilken antenne der var bedst. Det var måske
halvt til hver men dejligt at have muligheden.
Sent søndag aften lod jeg 15 meter dipolen hænge lodret og på dette
tidspunkt var den bedst i forhold til windom
antennen.
Været forbi OZ0JX og set hans 5 bånds lodrette dipol. Den virker
fantastisk, er simpel at bygge og kører godt.
Se den på hans hjemmeside.
Fik lokket Søren OZ0JX til at deltage i testen men hørte ham ikke.
Hørte OZ2TF men kunne ikke råbe ham op. QSO med 5Q2T og OU2M.

   73 Jørgen OZ8AE

Software : N1MM Logger V14.4.1

         Band    QSOs    Pts  WPX
          3,5     100     208   23
            7     347     968  234
           14     343     645  185
           21     344     718  167
           28      48      72   25
        Total    1182    2611  634

             Score : 1.655.374

---
Denne e-mail er fri for virus og malware fordi avast! Antivirus beskyttelse er aktiveret.