[OZ-CONTEST] Stew Perry Topband Distance Challenge CW - OU2V

Lars Erik Hinrichsen mail at oz1fjb.dk
Sun Dec 27 14:58:24 EST 2015

Knapt har jule-anden sat sit sul på kroppen, før vi igen udfordres på
morsenøglerne...
Jeg blev lidt høj, da OZ1ETA Nils Bo nævnte denne 160m contest, og ville
prøve endnu en gang om jeg kunne få et par stationer i loggen...

Nu kunne jeg jo godt skrive at jeg selvfølgelig har et 5 KW pa-trin, og en
fullsize 40m høj gittermast som antenne med 32 radialer på, - men så ved
mange nok at jeg lyver.. Jeg har nemlig kun 522m2 grund, med hus og
indkørsel, så hvordan kan man så komme i luften på det bånd ???

Ja mange forskellige antenner har jeg lavet til dette bånd, og den bedste
var nok min "Side-kick inverted-L"-antenne som endnu ikke er kommet i OZ,
så hvad skulle jeg mon nu ???

Jeg har jo en flagstang som er 10m høj, og en fibermast der står i et træ,
også 10m høj... afstanden er ca.8 - 9 meter mellem disse, og i sommers
opsatte jeg så en forlænget udgave af en inverted L antenne, dog går den
også ca.9 meter ned i den fjerneste ende... jo den hedder en inverted-U
antenne, og jeg fandt jo flere fakta om denne kun 4 dage før testen skulle
starte, så jeg funderede lidt om jeg skulle indsætte en kortslutning til
jord, en kondensator til jord, en spole, eller blot forsøge uden nogen
dekidarer, for min atu kunne jo godt klare 300w uden problemer, men med
store varmetab i denne...

Lidt matematik og måling af resonans af min eksisterende inv-U antenne, gav
resultatet at der manglede 8 meter tråd, idet den havde en resonans på 2,3
mhz... hvad gør man så... jo jeg havde en 10 (8)m fiskestang med noget
ledning på som bare lå på lager,, den blev monteret i den fjerneste ende af
antennen, så den tråd der gik ned mod jorden blot gik op igen i en 8m
pisk... resultatet var resonans på 1850 khz, og en atu der ikke længere
blev varm.
Jeg afprøvede så min nye 160m antenne et par døgn før som OZ90IARU, og da
jeg fik en rapport fra Saudi Arabien som sagde "Strong signal" - måtte den
jo virke.

Testen gik så igang, og øv,,, dårlige forhold, men søndag morgen kunne jeg
da høre stationer i usa som ikke blev hørt af de eu-stationer der lå oveni
og kaldte cq... så ikke forgæves.

Mit resultat blev ikke helt perfekt, da jeg skulle oplades til søndagens
Nytårstest, og derfor var jeg kun aktiv lørdag aften, og søndag morgen. Men
her ses mit resultat...:

Contest : Stew Perry Topband Distance Challenge
Callsign : OU2V
Mode : CW
Category : Single Operator (SO)
Overlay : ---
Band(s) : Single band (SB) 160
Class : High Power (HP)
Zone/State/... :
Locator : JO55SI
Operating time : 5h29

BAND QSO DUP POINTS AVG PTS
160  167  2   457    2.7
TOTAL SCORE : 457

Dupes are not included in QSO counts neither avg calculations

Operators : OZ1FJB

Soapbox : splended contest, but cndx was not super.

Vy 73 til alle, og godt nytår. - May the cndx be with you...

Lars oz1fjb