[OZ-CONTEST] SAC CW OU2I (OZ1BII) SOAB LP

OZ1BII Henning mail at oz1bii.dk
Sun Sep 20 11:30:48 EDT 2015

Det var så vores SAC CW Contest.
Ikke med de helt store pile-ups, men der var da tryk på et par gange
undervejs.

Frekvensforudsigelserne viste jo meget godt hvornår der var muligheder på de
forskellige bånd.
Jeg havde sat mig for at prøve med rigtig mange båndskift og det virkede
faktisk rigtig godt en overgang.
Mellem 03z og 05z kørte jeg skift mellem 40m og 80m med ca. 15 minutters
intervaller og fik rimelig hurtigt et lille run i gang, lige når jeg kom på
et nyt bånd.
Alligevel var der ikke så meget at lave om natten, så jeg fik mig nogle
timers søvn (og kom til at sove en time for meget  ;o(

10m gav slet ikke noget lørdag, og det blev til kun 4 QSO søndag formiddag.
5B, PY og UA9. Jeg prøvede at få flere af de kraftige 15m kontakter til at
QSY, men vi kunne ikke høre hinanden på 10m, så det gav ikke noget.

15m gav nogle få QSO lørdag over middag, men der kom først rigtig gang i
båndet søndag formiddag. PY, CT3, 4X, A9, 5B, HZ, UK, UN, KH2.

20m virkede hele lørdag eftermiddag til omkring 20z. Og så var der igen
åbent søndag morgen da jeg stod op kl. 07z. W/VE, VO1/OZ1AA, PY, CT3, EA8,
4J, 4X, BY, HZ, JA, UN, UA9 og en masse Europa.

40m var en drøm og var stort set åbent alle 24 timer. Og jeg fik kørt både
W, PY, 4J, 5B, HZ, UN, ZL m.fl. Det var en go oplevelse med sådan en
trådantenne.

80m var også god. W, UA9 og mange EU.

Jeg ville have været på CQCONTEST.NET, men der var ingen
internetforbindelse. Mobildata virker bare elendigt ude på min radio-QTH.

OG så havde jeg ellers en lidt speciel oplevelse et par timer inde i testen.

Min antenne er en 20mtr trådantenne fra Hanstholm med en magnetbalun og jeg
afstemmer bare med Radioens indbyggede antennetuner.
Når jeg startede på et bånd var SWR fint i bund, men efterhånden som jeg
kørte blev det højere og højere.
Så kunne jeg skifte bånd og køre med fint swr i 5 minutter hvorefter swr
også blev højt på dette bånd.
Ud og kigge til antennen og det viste sig at balunen blev ret så varm. Og
Litzetråden så ikke særlig godt ud - irret og fedtet.
De første 5 cm blev klippet af og et nyt stykke afisoleret. Men det var så
irret at jeg måtte bruge et stykke sandpapir for at rense det. Det hjalp
lidt på det hele at forbindelsen til balunen blev bedre, men helt godt blev
det aldrig.

OK - antennetråden har hængt i 4 år, så nu er det vel tid at den udskiftes
med en ny tråd - den er hermed bestilt i Hansholm og på vej. Så i næste uge
får jeg en helt ny og skinnende tråd  :o)

Herunder mit uploadede resultat:

OU2I - SCANDINAVIA OZ
18 timers aktivitet

Band      QSO   Points   Multipliers
------------------------------------
80m        204     413      29
40m        305     642      40
20m        279     619      44
15m        106     243      25
10m             4       12        3
------------------------------------
Total      898    1929     141

Dupes:     8
Invalid:   3   (Scandinavians)
QSO Total: 909
Score:     271.989  (Diff: 0)
CATEGORY:  SINGLE-OP ALL LOW  (NONE)

Rig: Elecraft K3 - 100 Watt
Ant: 20mtr wire as Inverted-L up 12mtr

Very nice to meet so many wellknown callsigns and surprisingly, to be called
from Oceania. Nice Contest and nice to be Scandinavians this weekend  ;o)

See you in the next CW Contest !
Best 73 de OZ1BII Henning