[OZ-CONTEST] OZ7BQ/P fra Fanø EU-125

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Thu Aug 4 12:28:57 EDT 2016

Hej,Der skal også være en lille rapport fra mig om den forgangne weekends IOTA-contest.Min meget forstående kone og jeg har gjort det en tradition at kombinere deltagelse i denne test med et ferieophold på en ø.I år havde vi igen valgt Fanø, fordi vi her har kunnet leje os ind i en villa helt ud til standen, men dog 500 m fra vandkanten.
Ligesom sidste år havde jeg kun lagt op til at køre QRP med min KX3, men i år havde jeg mulighed for at sætte en 17,5 M long wire op fra en balkon på anden sal. De første ca 3 M forløb antennen lodret op, og så 14 M sloping ned mod sandet.Antennen blev endepunktsfødet gennem en 1:9 transformer.Det virkede helt perfekt, men ikke helt så godt, som med antennen ophængt på stranden under en drage.
(Det er sjovt at bruge en drage, men lidt udfordrende. Hvis der er god vind, så flyver dragen fint, men det fyger med sand. Og måske er der også lidt salt i luften. Det sætter sig altid først i nøglen. Hvis der er for lidt vind, er der ingen sandflugt, men så flyver dragen ustabilt.  Når det virker er det helt utroligt, hvor kraftige signaler man kan høre, og hvor mange QSOer man kan lave).
Selv med QRP var det i flere perioder muligt at holde en pile-up igang. Det hjælper at kunne give en IOTA multiplier. Bedste run var på 45 QSOer på 20 M søndag formiddag.Jeg havde satset på at være med i 12 timer, men det gik så godt lørdag aften og søndag formiddag, at jeg endte med at være igang lidt over 14 timer.40 M gik fint til Eu. 20 M trak læsset og 15 M kørte jeg kun lidt søndag for at samle multipliers. Forsøgte ikke 80 M og hørte ikke noget på 10 M, da jeg lyttede.

Slutresultat:
Bånd        QSO   Points   Iota40                87       603      1620              257      2009     4715                13        156       9
Ialt              357     2768     72     hvilket givet et samlet score på 199.296 points.
73 og god DXHans Jørgen