[OZ-CONTEST] oz5e med i cqww wpx cw contest - endnu engang.

Lars Hinrichsen mail at oz1fjb.dk
Tue May 31 16:18:11 EDT 2016

Hej Contesters.

selvom der ikke kom mange tilmeldinger til at køre radio i Stjær, så gennemførte vi alligevel denne famøse contest. Vi var Lars OZ1IVA, Undertegnede Lars OZ1FJB / OU2V, der kørte kinesertørn, men også Jan OZ1ADL, kom ind og hjalp lidt i korte pauser i hans eget program. (Nemt når man bor på QTH´en.)

Opsætningen af udstyr var lidt handikappet, idet kun 1 radio var ok, så en reserve blev leveret af Kim OZ1JUX, som også var med til at opsætte lidt PC´udstyr og software, under testen.

Antennerne var næsten helt ok, og Arne OZ4VW havde hjulpet med dette, og da han kørte fredag aften, kom jeg i tanke om at vi egentligt skulle ha flyttet resonansen for 80 gp, da den lå i ssb området... så jeg kom i tanke om et bonde-treks, hvor man blot isætter en længde ledning i fødepunktet, og derved undgår at lægge antennen ned... dette virkede helt perfekt i første forsøg, og derved kunne pa levere fuld effekt.

Kinesertørn er lidt hårdt for fysikken, og jeg havde lavet en vagtplan udfra Lars OZ1IVA´s ønsker om at han først ville køre kl.0400 lørdag morgen...øv, så var det mig der skulle køre de første 4 timer, og havde været oppe siden kl.0700 fredag morgen.. nuvel, det klarede jeg med en kande kaffe, og lidt tilbehør.

senere var der også 6 timers skift, og det er noget som blot skal overstås, og bagefter sove/hvile til næste tørn. Samme taktik benyttede Ulli dd2ml og jeg sidste år, hvor vi jo satte en suveræn ny dansk rekord i Multi/single med 9 mil.points...

Min forventning til resultatet var måske en 4. eller mindre placering, og hvis forholdene var helt væk, (som jeg så de ville være hele lørdagen, ifølge cqcontest.net), ja så ville det blot være ok med et par mil. points...

Men heldet var nok med os, forholdene var ikke helt gode, men de virkede efter formålet, og gav jo pote. Søndag aften kan jeg huske at 15m var åbent, og jeg kørte Vietnam på long-path... ikke hverdagskost når man kun har en wire derhjemme.

Jeg må takke hele holdet, og sige at det endnu engang lykkedes at få et godt resultat... og hvis fejl-raten på points er 10 pct. er det stadig en 3.die. plads der venter, - hvis ikke andre har deltaget i M/S-klassen.

Og det er så lidt synd for dem der havde den tidligere 3die-plads af rekorder, de må rykke ned på en 4.plads... nå  pyt det var osse holdet bag OZ5E der havde den rekord.

Her slutter så min lille beretning, og jeg kan kun opfordre andre til at prøve at deltage i en contest fra byernes by - Stjær, men husk at det er bedst ikke at få en fjer på i hønsehuset, når man køre contest... "Keep concentrated and sober."

Contest : CQ World Wide WPX Contest
Callsign : OZ5E
Mode : CW
Category : Multi Operator - Single Transmitter (MS)
Band(s) : All bands (AB)
Class : High Power (HP)
Locator : JO46XC
Operating time : 47h54

BAND QSO DUP PFX POINTS AVG
-----------------------------------
160      74     0     26     147     1.99
80      206     0   100     483     2.34
40      439     0   168   1266     2.88
20      737     2   394   1431     1.94
15      531     0   164     799     1.50
10      166     0     50     182     1.10
TOT 2153    2    902    4308    2.00
TOTAL SCORE : 3 885 816

Operators : OZ1FJB, OZ1IVA, OZ1ADL
Soapbox : cndx up and down, but fun to run the contest anyway.