[OZ-CONTEST] 5Q2T CQWW RTTY

oz0j at oz0j.dk oz0j at oz0j.dk
Sun Sep 25 23:56:08 EDT 2016

Det var så min første større RTTY contest. Og det var for det meste en
fornøjelse at være med.

Grundet arbejde, ferie, kursus m.v. så var alt ikke helt på plads inden
contesten. Jeg har tidligere haft problemer med at få Win-Test til at køre
med MMTTY, så jeg var gået i gang med at få N1MM+ til at køre med FLDIGI.
Efter at have kæmpet med det fredag aften og i starten af contesten fredag
nat, så fik Win-Test endnu et forsøg. Her kørte det helt uden problemer, så
jeg ved ikke lige, hvad jeg har lavet tidligere.

Min 80 M dipol sad tæt på radiorummet, og selv med 100 watt tiltede mine 2
skærme i radiorummet. Jeg opgav så at køre 80M natten til lørdag og kørte så
kun 40M. 80 M dipolen blev flyttet og fungerede derefter glimrende, selv om
det ikke er en DX-antenne.

Det der med at holde en pile-up kørende er stadig en svær en, når der er så
mange stationer i gang. Selv om jeg fandt en nogenlunde rolig frekvens, så
var der ikke lige ”run” på mit CQ. Jeg var ”assisted” i contesten, og jeg
fulgte med på RBN.

Højdepunkterne

17 nye DXCC på RTTY

96 nye båndlande på RTTY

Og E6 på 17M RTTY (et helt nyt DXCC til samlingen).

God forhold på 10M om søndagen

Lavpunkterne

Jeg havde nogen problemer med min Microham box og min PC, idet alt nogle
gange stoppede. Det krævede genstart af Microham software, radio, box og
logprogram. De fleste gange var det ”USB enhed blev ikke genkendt” og TX,
der ikke tastede ud. Bedste bud er noget HF enten i PC eller fx USB kablet
til boxen, så jeg må i gang med noget sikring her.

Og så var det noget frustrerende at have stationer med 59+ og så ikke kunne
komme igennem. Der var flere, der blev opgivet, bl.a. A61DD som jeg ikke kom
igennem til.

Tak til OU4O for tip om 10M forhold og tak til OU4O, OZ1JTE, 5P9X, OZ2PBS,
OZ8PG og OZ4VW for QSO. Jeg havde søndag formiddag OZ pile-up på 10M med
hele 3 OZ QSO’er på 3 min. Jeg så OZ1ADL aktiv på 20M, men her er skippet
ikke det bedste, så jeg undlod at forsøge en QSO.

Udstyr:

Elecraft K3, Microham MK2R+, ETO 91b (1 kW), Mosley TA-63N, 1/4 vertikal til
40M og dipol til 80M. PC med Windows 10, Win-Test og MMTTY.

Contest         : CQ World Wide DX Contest

Callsign        : 5Q2T

Mode            : RTTY

Category        : Single Operator - Assisted (SOA)

Band(s)         : All bands (AB)

Class           : High Power (HP)

Operating time  : 14h56

BAND   QSO  CQ DXC DUP S/P  POINTS   AVG

   80   100   7  38   1   1     203  2.03

   40   130  14  50   0   5     280  2.15

   20   111  21  48   1  19     279  2.51

   15    54  22  37   0  12     153  2.83

   10    35  13  27   0   0      80  2.29

TOTAL   430  77 200   2  37     995  2.31

          TOTAL SCORE : 312 430

Tilbage er så det store arbejde at få QSO’erne bekræftet til DXCC samlingen.
Der er nok en del, der kommer af sig selv.

Vy 73 de OZ0J / 5Q2T

Jørgen

http://www.oz0j.dk