[OZ-CONTEST] Fwd: CQWW CW OZ8AE SOAB HP

Jørgen Christensen jorgenchr55 at gmail.com
Fri Dec 1 14:13:34 EST 2017

Hej

Her mit bidrag til årets contest. Utroligt imponeret over at 40 stationer
indtil nu har indsendt en log for contesten - her fra Danmark. - Håber at
alle havde en rigtig god weekend

Mit bidrag hvor jeg for første gang var med på CQ contest serveren, fik
lagt et cluster ind, så jeg fik præsenteret stationerne i contestprogrammet
N1MM+ - og med det kørte assisted.
Det var ganske nyt og herligt at prøve.

Havde haft lidt tid til at lave lidt antenner så området hernede var i en
uges tid nærmest fuglefrit og i særdeleshed fri for de mange rådyr som vi
har.
5 lange radialer i en meters højde, forsynet med gule plastbånd kan
åbenbart holde dem væk.

Fik opsat en Inverted dipol til 40 meter i 10 meters højde. - Den kørte
fantastisk. Bredsiden mod fjernøsten.
Opsat en sloper til 80/160 meter men i inverted L-configuration. - 10 meter
lodret op af flagstangen, resten vandret ud til en "forlænget "gran. -
Fødepunktet 2 meter over jord og 2 radialer til 160 meter samt 3 radialer
til 80 meter.
L-antennen virkede OK og jeg fik kørt en del på de to bånd med den.
En næsten kvadratisk loop til 40 meter mellem en 10 meter og en 12 meter
mast. Den lå lidt ned. Født i det ene hjørne gav støj op til S-8. -
Flyttede fødepunktet ind på midten i bunden og S-meteret faldt med
6-S-grader.
Antennen født med 1/4 bølge 75 ohm coax og perfekt på 40 meter og med SWR
1,3 på 15 meter.
I 10 meter masten hænger en TH3MK4 der burde hænge højere men det gør den
nu ikke.
For ikke at svinge for meget rundt med beamen, brugte jeg en manuel tuner
og tunede 40 meter loopen til 20 meter og kørte faktisk en del på den og
havde så beamen enten mod fjernøsten eller mod vest.
Søndag eftermiddag kl. 1420 UTC fik jeg høj sus på 15 meter hvis beamen kom
nordligere end 270 grader - vest.
Det sammen gentog sig kl. 1620 UTC på 20 meter. -
For at køre US stationer skulle jeg ikke pege direkte mod dem men lidt
sydligere på 20 meter.
Kørte 36 timer hvor der var mange pauser i timerne.
Anvendte 90-300 watt til disse antenner.
Efterfølgende interessant at læse indlæg og kunne høre sig selv kalde
bestemte stationer der åbenbart optager deres contester.
Radioforholdene var ikke de bedste. Men det var en god weekend.

Her weekendes resultat:
 Band  QSOs  Zones  Countries
  160:    222      10           52
   80:     492      17           84