[OZ-CONTEST] CQ WW 160m CW fra OZ3SM

Stephan Muller stephanmuller1111 at gmail.com
Mon Jan 29 17:50:31 EST 2018

Hej

*Det skulle være en interresant Contest ... Hvorfor?*
Forskellige antenner og kategori.

Jeg har i mange år anvendt min 80m vertikale loopantenne i 160m testen med
gode resultater. Imidlertid kunne jeg ikke tune denne antenne til et
stabilt 1:1 SWR på 160m siden CQWW-testen af hidtil ukendte årsager.

For at kunne deltage i CQ-160m testen opsatte jeg derfor en midlertidig
inverted L antenne med fire afstemte radialer. Den blev færdig til test i
torsdags med gode rapporter på Reverse Beacon nettet.

I lørdags, under testen, lykkedes det mig at finde fejlen og udbedre denne
på Loopen, og en sammenligning på Reverse Beacon net viste en 3dB forskel i
favør for inverted L antennen.

Efter CQWW-testen i november gav Jørgen, OZ8AE, mig en række gode
anvisninger til at øge multipliers ved at anvende Assisted kategori. Mange
tak Jørgen, det var meget interesant og virkede godt i samspil med N1MM og
jeg lærer stadig.... :-)
I Assisted kategori kan man jo på Reverse Beacon se egne og andre
deltageres signalstyrker. I perioder kørte jeg Loopen hhv. Inv. L og
sammemlignede.

Det var dog også lidt demotiverende at se OZ7AMs signaler ... ofte
overvejende 10dB mere end egne og åbne NA Beacons i lange perider... :-(

Forholdene var ringere end sidste år, og der var færre deltagere ... måske
fordi FT8 har gjort sit indtog det sidste halve år ?

Deltog i SO High Power Assisted. Dog kun med 300W, idet mit 160m LP-filter
fik mit transistor PA-trin til at reducere effekten, men nok til at holde
en Running-frekvens. Bemærkede at jeg blev hørt bedre end jeg kunne lytte,
derfor er løsningen jo egentlig en bedre RX antenne? Men det er ikke saa
let i en lille indeklemt villahave.  Har proevet med en K9AY RX antenne,
men uden den tilsigtede forbedring.

Var aktiv ca. 14 timer 80pct. running med følgende resultat:

Band.     QSOs.      Pts.       StP.         DXC.         PT/Q

1.8         606           3189     7             56              5.3

Score : 200,907

73 OZ3SM
Stephan