[OZ-CONTEST] Fw: OZ7BQ/P IOTA EU 125 QRP fra Fanø.

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Sun Jul 28 09:19:14 EDT 2019

 Hej,
Igen i år havde jeg planlagt aktivitet fra Fanø (Der jo er en veludstyret Ø uden broforbindelse).Vi havde lejet et sommerhus i yderste klitrække med fin udsigt over strand og Vesterhav. Jeg havde dog ikke forudset, at der var et stort solpanel med inverter tæt på.Måske var det inverteren, måske noget andet, der støjede, så jeg ikke kunne bruge de medbragte lodrette antenner.
Heldigvis var der i min omfattende bagage også en 2x10 m dipol med twinlead feeder. Monteret på min Spiderbeam mast kunne jeg opsætte en inverted V antenne med fødepunkt ca 11 oppe.
Med denne antenne var støjen ikke generende, og min KX3 antennetuner kunne tune alle bånd. 80 M dog kun med besvær.
Fredag inden testen var der bla masser af liv på 10 M. Det holdt desværre ikke til testen. I det mindste ikke for mig. Det gik meget langsommere end sidste år. Måske dårligere forhold, måske for meget tørt sand under dipolen.
Med en IOTA multiplier plejer man at kunne lave pæne runs, men ikke i år. Signalstyrkerne svingede meget og ofte. Ind i mellem kom fx EI7M, GM7V og en række OH stationer igennem, med styrker som lokale. Deres QSO antal tyder ikke på, at de havde svært ved at komme ud. OY1CT kom også fint igennem i lange perioder på 10, 15 og 20 M. Lørdag aften kom OZ3SM overraskende fint igennem på 20 M.
Jeg endte med at køre det meste som S&P med hyppige båndskift for at fange IOTA multipliers specielt på 10 og 15 M.
Sluttede med 210 QSOer og et score på 167.000 points for 12 timers aktivitet.Kørte batteridrevet QRP med min KX3.

73 og på genhør.Hans Jørgen