[OZ-CONTEST] OZ7BQ CQWW_CW 40M SOSB LP

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Mon Nov 25 06:18:57 EST 2019

God dag,
Så er det blevet hverdag igen efter en lang weekend.Som sidste år besluttede jeg kun at køre 40M, så slipper jeg dels for at skulle skifte antenne midt om natten, og dels for at skulle beslutte mig for at skifte bånd.
Startede omkring 0130 UTC lørdag, hvor 40M var pænt åbent til US-østkyst, Caribien mv. Her kunne i S&P mode samles en masse multipliers. Omkring 05 UTC stoppede jeg et par timer for et hvil. 07 UTC startede jeg igen, nu med fin EU åbning, og 0830 UTC var forholdene så gode, at jeg frem til frokosttid kunne køre lange runs. Når der eller kunne findes hul blandt de super kraftige og klikkende øst-eu stationer.Efter frokost faldt tempoet støt og roligt frem mod 21 UTC, hvor Caribien igen begyndte at komme igennem. 22 UTC sluttede jeg, for at starte igen søndag omkring 06 UTC. Men det gik langsomt. Først omkring kl 08 UTC begyndte EU stationerne igen, og jeg kunne køre nogle få runs dog kun med få nye zoner eller lande. Forholdene var ikke som lørdag morgen, (eller måske havde jeg allerede lavet de lette forbindelse). Omkring kl 15 UTC kom flere JA stationer i loggen, men ellers var det primært EU stationer, der skulle samles op.
Omkring kl 20 UTC gik solen ned i US-østkyst og de første W stationer kom fint igennem, men jeg kunne ikke få en eneste forbindelse. Efter ca 10 min åbnede forbindelse også den anden vej og i løbet at en times tid kunne jeg let lave en stribe W stationer plus HS0ZAR, så lukkedes forholdene til US. og jeg hørte ikke flere i testen.
På det tidspunkt havde jeg ca 700 QSOer i loggen og mit mål med at når sidste års resultat på 723 QSOer syntes indefor rækkevidde.
Det lykkedes, men det var et par lange timer med konstant søgning efter stationer, der ikke allerede var i loggen. 2340 UTC nåede jeg 723 QSOer, og kl 2350 fik jeg P40W og 9G5W i loggen.
Stoppede med 725 QSOer og lagde antennen ned.
Det er mit indtryk, at forholdene generelt var bedst lørdag, men begge dag meget svingende. Af og til kunne man glemme, at man var på 40M og ikke på 20M.
Det  samlede resultat blev 725 QSOer (plus et par dupes). 958 points, 19 zoner og 90 Cty. Hvilket skulle give 104.622 points. Det er noget dårligere end sidste år, hvor der var flere DX stationer, zoner og lande i loggen.

Stationen var som normalt Elecraft KX3/KXPA med ca 100 W og en 20 m endepunktsfødet dipol. (10 m lodret og 10 m "vandret").
Tak til OZ1AA for multiplier og til mine naboer OZ1AAR og OZ3SM for QSO.
73 CUHans Jørgen