[OZ-CONTEST] CQ WW 2019 OZ8AE SOABHP (A) CW

Jørgen Christensen jorgenchr55 at gmail.com
Wed Nov 27 14:17:16 EST 2019

Årets største test for mig er vel overstået.

*På ønskesedlen står der nu - et hæve/sænkebord*

Det er godt nok hårdt at være omkring radioen i 35 timer!
Havde været dejligt med et hæve/sænkebord så der kunne være lidt variation
i det hele.

Det blev til en del traveture for at holde det hele i gang og et par
rigtig gode pauser for at sove.

Holdt mig til det, der passede mig bedst, nemlig at starte kl. 0415 lt
om morgenen lørdag.
Så var der energi til at komme igennem morgenåbningerne og få mange
dejlige multipliers på de 3 lave bånd.

Troede at jeg skulle køre RUN og være mere på, men i stedet blev det
S/P i 95% af tiden.
Det gik til tider over stok og sten. Fra toppen og ned og op og begynde igen.
Ind imellem klikke på nye multipliers og tilbage igen.
Det kunne også være på et bånd over eller under.

Da jeg var igennem båndene så meget som jeg nu var, blev der udvekslet
multipliers med en del OZ-stationer.
Ingen nævnt – ingen glemt.
Imidlertid kan jeg se, at der i de indsendte logs på CQ er mange
kaldesignaler, som jeg end ikke har hørt.
Hørte OZ2TC på 80 meter, men han har endnu ikke indsendt sin log.

Sluttede testen før den var overstået. Var på 3558 og da jeg sluttede
lå LU8DPM nedenunder og kaldte CQ.
Men han var jo kørt om morgenen 0525  :-)

Til lejligheden kørte jeg med følgende:
En Butternut med fødepunktet 3 meter over jord.
Afstemte radialer til 20-40-80 meter. - Kørte fantastisk.
På 80 meter er den meget smalbåndet, ca. 35 Khz.
En inverted dipol til 80 meter – midtpunkt ca. 8 meter over jord lidt ud
fra 10 meter vippemasten til beamen. - Et godt valg når ZS6BKW (G5RV) var
kortsluttet og anvendt som antenne på 160 meter.
En inverted dipol til 40 meter i 11 meters højde. Bredsiden mod
fjernøsten og særdeles god om morgenen til VK/ZL.
En ZS6BKW (G5RV) inverted over en 12 meter flagstang. Kørte ganske godt.
I toppen af en 10 meter vippemast den gamle TH3MK4 der dog kun kom i
brug på 20 og 15 meter.

En K3 med ALS-600 med max 400 watt. Kunne dog til tider køre en del
med 35-40 watt,
kun fordi jeg havde glemt at tænde for PA trinet.
Jeg blev dog alligevel hørt på 160 og 80 meter.  :-)

Gik ikke i krig med en del af de eftertragtede DX-peditioner på de lave bånd.
Kan måske ærgre, når jeg efterfølgende ser, hvor meget mere det kunne
have givet.
Det var til tider så mange kaldende stationer, at jeg blot drejede videre.

Om lørdagen havde jeg nok ¼ af de svarende stationer der kaldte mig OZ7AE,
så kaldesignalet skulle gentages et par par gange.
Nogle gange kom de ikke tilbage med korrektion, så kaldte jeg dem en gang mere.

Der blev godt nok kørte mange ”skygge-QSO-er” d.v.s. der var 2 der
svarede på mit kald,
så var det om at give kaldesignalet på ham, som JEG ville have QSO med.

I pile up om lørdagen lagde jeg mig ofte 100 hz højere end andre.
Om søndagen var der ekstra ”run” på en del stationer, så der øgede jeg det til
200 hz og når det gik hedt til, så smuttede jeg tilsvarende under frekvensen.
Når den evige kalden så havde lagt sig,kunne jeg høre mit c/s :-)

Det hele kørte fint igennem hele weekenden. Blot var der lige det med
at rejse sig og få rørt sig lidt.

Henning XP2I skrev om jeg ikke vil tilmelde mig på begge contest-score
listerne ganske som OZ4CG.
*http://cqcontest.net/view/readscore.php
<http://cqcontest.net/view/readscore.php>**https://contestonlinescore.com/
<https://contestonlinescore.com/>*

Det forsøgte jeg og opdagede efter en pause, at jeg var smuttet af på den ene.
Sad og grublede over det og ændrede lidt i config i N1MM og pludselig
var jeg tilbage på sporet.

Resultatet ikke som tidligere år, men ganske tilfreds med weekenden.
Håber alle havde en lige så god weekend?

Forholdene noget svingende med stærk QRN og dyb QSB. Tilmed kom der
aurora på både 40 og 20 meter.
0200 UTC søndag blev signalerne på 40 meter svage fra zonerne 8 og 9
og med kraftig QRN.*
Før contest start SFI 70  A4  og K0*

        Band     QSOs     Pts  ZN   Cty  Pt/Q
         1,8     206     254   10   51   1,2