[OZ-CONTEST] CQWW CW OZ0J SOAB HP

OZ0J/5Q2T - Joe oz0j at oz0j.dk
Fri Nov 29 01:49:00 EST 2019

Hej alle og tak for de fine rapporter fra forskellige QTH'er i Danmark og
Grønland. Jeg var kun sporadisk med, da weekenden inden gav en tur til
Bangkok (se https://rdeforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=951). Det jeg så skulle
have fikset før contesten blev ikke til ret meget.

Da jeg kom hjem fra Bangkok var min 160M antenne knækket (igen). De der 12
meter Spiderbeam tåler altså ikke at blive bøjet som en flitsbue. Min 160M
antenne var en tråd trukket op igennem et øje (øverste element kan købes med
påmonteret øje i toppen) øverst på en 12M Spiderbeam glasfibermast og så
vandret i en L-antenne. Den lange tråd gør, at toppen af min Spiderbeam
bøjer ovenover øverste bardunbeslag. Som nævnt så holder masten ikke helt
til det, og så knækker den ovenover bardunbeslaget (som er af stof). Når den
blev fixet dagen før conteststart i dagslys.

Min 1/4 vertikal på 80M havde flyttet sig i frekvens. Det var jeg godt klar
over, men den havde så flyttet sig så meget, at jeg ikke kunne tune med
PA-trin i bunden af 80M, hvor de gode stationer var. Jeg kunne køre med 100
watt og tuner i K3S - eller 400 watt og 200 retur!! Nuvel jeg fik lidt ud af
80M, bl.a. C6AGU, TI7W og J35X alle kørt med 100 watt og tuner i min K3S.

På 160M kørte min L-antenne bedre end forventet. Den hev så noget støj med
ind, så jeg havde vel S5-S7 i støj. Jeg havde investeret i lidt til en
beverage antenne fra https://remoteqth.com/, men jeg manglede at få den
tilsluttet i radiorummet og få den testet. Jeg har "kun" 2 ben (en vendbar)
indtil jeg får talt med naboen om lån af hans mark. En hurtig tilslutning
viste, at jeg havde nogenlunde samme støj på den box som på senderantennen.
Og da det var på alle 4 ben, så er der et eller andet, der ikke virker.

Og i alt det, så måtte og også konstatere, at jeg ikke kan sove på kommando.
Det med at bytte om på dag og nat et par døgn er i hvert fald ikke blevet
nemmere med alderen for mig. Jeg var ikke aktiv i alle de timer, som jeg
havde planlagt, men det blev da til lidt.

Af de bedre ting i denne weekend var

5 nye DXCC på 160M CW
7 nye DXCC på 80M CW
5 nye DXCC på 40M CW, herunder VK9CZ og FO/F6BCW (han var godt nok svag)
3 nye DXCC på 15M, bl.a. XZ2D, 6V7A og 5U9AMO

Første QSO tidligt lørdag morgen var i øvrigt VY2ZM på 160M. Altid loud and
clear :-) Lørdag morgen havde jeg den oplevelse, at stationer fra Canada var
hørbare på 160M, mens det haltede noget mere med stationer fra USA. Det blev
lidt bedre, men der var ikke meget hul til USA på 160M.

Tak for QSO til OU2V, OZ1AA, OZ4UN og OZ1IKY. Jeg var 99% på S&P

Nu skal jeg have fikset en antenne til 80M CW om ikke andet så en
midlertidig hen over vinteren og så se nærmere på min beverage antenne. Så
er jeg klar til vinterens DX og måske et par contester mere.

Min sparsomme log er listet nedenfor. Udstyret var

Elecraft K3S
OM-Power og Expert PA-trin
1/4 vertikal til 80M - med en spole i bunden, da den ikke er i den højde,
hvor den skal være
L-antenne til 160M, 12 meter lodret
Ultrabeam til 15M.
Win-Test logprogram

Vy 73 de OZ0J
Jørgen

Savner din forening et foredrag? Se https://oz0j.dk/foredrag-i-danmark/

                    CQ Worldwide DX Contest, CW - 2019

Call: OZ0J
Operator(s): OZ0J
Station: OZ0J

Class: SOAB HP
QTH: JO55EF
Operating Time (hrs): 6,50

  160:   96    11       54
   80:   57    12       53
   40:   15    12       12
   20:
   15:   16    12       15
   10:
Total:  184    47      134  Total Score = 54,662

Participated mostly to hunt new DXCC on the lower bands.