[OZ-CONTEST] OZ7BQ SOAB Low CW 2019

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Mon Sep 23 06:25:02 EDT 2019

Hej,
Også en lille rapport herfra. SAC testen er jo en fin anledning til at få afprøvet hvordan antennerne virker.Ud over min normale Mag-Loop, der bruges på 20 M, havde jeg i år lavet en 20 m lang inv L antenne, der kunne køre som en endepunkts fødet halvbølge på 40 M og som en kvartbølge på 80 M, derudover havde jeg  lavet en lodret endepunkts fødet halvbølge til 10 M og en til 15 M ophængt på skrå i masten til den invertede L antenne. Alle endepunkts fødede halvbølge antenner er afstemt med en linkkoblet kreds.Det virkede fint uden interaktion mellem antennerne. Skift mellem antennerne sker hurtigt med et batteri af coaxomskiftere, incl en omskifter der bruges til hurtig indkobling af en antenne analyzer, når kredsene skal afstemmes.
Bortset fra et par QSOer på 15 M kørte jeg hele denne test i Run Mode. Største problem var at finde en frekevens, hvor jeg ikke kom til at ligge under en OH eller SM station. Det gik bedst i den øvre halvdel af CW båndene.
Startede på 20 M, hvor det dog gik ret langsomt. Det gik noget bedre på 40 og 80 M. Søndag morgen kunne jeg konstatere, at min invertede L antenne virkede godt nok på 40 M til at blive kaldt af 3 ZL stationer, og lidt senere af et par US stationer. Men ingen JA'ere, som eller plejer at være med.Mag Loopen gav fin respons fra W på 20 M.
Så dette antenne setup skal nok også bruges til CQWW, hvor det dog bliver sværere fordi man som Low Power station ikke kan regne med at køre ret meget i Run Mode.
Resultatet med min KX3/KXPA (100W) blev:Samlet QSO rate lige over 40 QSO/time. Det er vel meget godt med mit udstyr.

Call: OZ7BQ
Operator(s): OZ7BQ
Station: OZ7BQ

Class: SOAB LP
QTH: jo65fv

  80:  134    22
  40:  270    35
  20:  230    39
  15:    6    5
  10:
Total:  640  101  Total Score = 136,552

Another fine CW Contest. Conditions were difficult at times. Nothing on 10 M and
15 very erratic here. 20 and 40 Meters carried the load. Enjoyed working ZL's on
sunday morning for the first time for a many months using a 20 M inverted L
antenna.

73 og på genhørHans Jørgen