[OZ-CONTEST] SSA Portabeltest OZ0B/P SO CW

Søren Kristensen skris at mail.dk
Sun Aug 16 11:17:39 EDT 2020

SSA Portabel Contest

Jeg opdagede tilfældigt denne contest for et stykke tid siden, Den så meget hyggelig ud, så jeg lovede mig selv at jeg ville deltage en dag. Den kører 2 gange årligt, forår (maj) og efterår (august). Alle skandinaviske stationer kan deltage og det gælder om at køre som /P. Stationære stationer må som noget nyt deltage, men må IKKE kalde CQ og må kun køre /P stationer. Dette tiltag er for at øge aktiviteten, godt tænkt.
Man udveksler Locator og distance i kilometer divideret med 10 giver point. Jo lavere effekt du bruger jo mere kan du gange dine point med. Jeg kørte feks med 10W og kunne gange med 2.
Testen afvikles kl 7-11 UTC på 80m og 40m, CW, SSB eller Mixed.
Jeg missede forårs-testen, så nu skulle det være, tænkte jeg i går eftermiddags. Jeg havde (selvfølgelig) ingenting klargjort, så der skulle findes sager frem fra lageret. En gammel 40/80m trap-dipol blev fundet fra og trimmet til CW området. En 10m kulfiber teleskopmast + en pæl til at banke i jorden. Min goe gamle Yaesu FT-757 blev støvet af og 12v batteri sat til opladning. Log program??? Hm.... Den var værre. N1MM undestøttede ikke denne test. Øv. Fandt et svensk logprogram fra 2012 på nettet, men det kunne jeg ikke overskue at installere og sætte mig ind i. Så det blev EDR's klassiske papir contest log sheet. Det er møj længe siden jeg har udfyldt sådan en.... Campingbord og festivalstol fuldendte set-uppet.
Op kl 0730 lokal tid og igang. Jeg havde ikke tid til at køre ud i naturen, men mindre kunne vel også gøre det. Det handler jo bare om at være med. Så det hele blev installeret i baghaven og jeg var klar 5 min inden start. Ind og hente kaffe og franskbrødsmad og så var jeg klar til test. Konen var nu stået op og kontaterede (endnu en gang) at jeg var tosset......
Startede på 80m hvor der var rimelig aktivitet. Skulle lige vænne mig til det nye primitive setup men fik efterhånden en god rytme til afvikling af QSOer. Prøvede RUN men det var ikke et hit. 80m ebbede ud kl 830 UTC og så var det over på 40m. Der var noget mere gang i den. Altså ikke ligesom en "rigtig" contest, men alligevel. Da der blev mange dupes, begyndte jeg at køre RUN. Det var en god ide, nu kom der også stationære stationer i loggen.
Tingene kørte i et roligt tempo, jeg kunne hente kaffe og strække ben uden at få stress.
Så denne test er en keeper. Jeg rykker ud til foråret, der skal jeg ud i natureren tænker jeg. Og effekten? Der var ingen problemer med de 10W, så jeg skruer længere ned næste gang. Under 5W, så må man gange point med 3!!

Ialt 8 stk på 80m og 24 stk på 40m
Odx 1200km til SK2AU/P
Claimed score 3628 points

73 til jer alle