[OZ-CONTEST] OZ0B Oceania DX CW SOAB HP

Søren Kristensen skris at mail.dk
Sun Oct 11 09:39:52 EDT 2020

Det var så årets Oceania DX CW.

Tja, umiddelbart lyder det lidt kedeligt kun at køre 32 Qsoer på 24 timer.... Men når bare man er indstillet på det, går der alligevel sport i at deltage i denne contest, synes jeg.

Der er flere udfordringer ved denne test.
1. Der er laaaangt ned til Oceanien. Vi snakker 11000 km til den nærmeste land og 18000+ til det fjerneste....
2. Der er ikke ligefrem fantastiske forhold. Morgen og eftermiddag er ok, resten af tiden er der lukket
3. Skandinavien (OZ) ligger "bagerst i køen" når alle EU stationer kalder på Oceanien
4. Der er laaaaaangt derned (har jeg nævnt det?)
5. Alle OC stationer kører RUN, de har masser af kunder i butikken, så det er kun S/P der duer hvis man vil deltage.

Men når disse betingelser er accepteret, er der noget fedt ved at køre noget rigtig DX, samtidig med at man kører contest.

Starten gik kl 0600UTC. 40m var "åbent" så det var her at alle EU stationer var på jagt. Jeg fik kørt 11 Qsoer på en times tid, så det var slet ikke så tosset. 40m døde ud og så gik de næste par timer med at jage på 15 og 20m. Så var der pause indtil 1400 hvor 20m åbnede lige så stille. En god håndfuld Qsoer kom i loggen den næste halve time, men så skulle jeg desværre afsted til familiefødselsdag. Ja, det er dårlig planlægning, men jeg troede faktisk ikke at der ville være noget at lave, på dette tidspunkt. Så blev jeg den erfaring rigere til næste år.
Hjemme igen kl 2100, men der var ingenting at komme efter.
Sov i radiorummet og lyttede båndene over kl 2400, 0200 og kl 0400 uden af høre noget fra Oceanien.
Omkring kl 0500 kommer der lidt liv i 40m, men jeg er desværre ikke den eneste der er tidligt oppe denne søndag morgen. Det halve af EU slås om de få VK og ZL'er, der kan høres. Det lykkes mig faktisk at få 3 stk ZL i loggen inden testen slutter kl 0600.

Jeg havde satset på 2500 point og det fik jeg lige akkurat skrabet sammen, så resultatet er godkendt.

Næste år forsøger jeg igen. Der er bare noget fedt når man hører ens call sendt fra en station 18000 km væk. Man får lidt gåsehud hver gang. Det skal opleves.
Håber der er flere OZer der tager udfordringen op i 2021. Vi var vist kun OZ3SM og undertegnede i år.

The Score:
Band    Qs    Mults
7        16        10
14        11       11