[OZ-CONTEST] Stew Perry 160m contest - OU2V - Not QRP

mail at oz1fjb.dk mail at oz1fjb.dk
Sun Dec 19 10:34:00 EST 2021

Så fik jeg endelig taget mig sammen, og fik opsat min Cushcraft 160-mv
gp antenne. Den har ligget i mølposen i 2 vintre, så det var rart at få
den op igen.

Denne gang blev opsætningen meget lettere end sidste gang. Jeg har
igennem en del år brugt en guide-stang og vippet den op, men nu ville
jeg prøve at hejse den i min flagstang, og monterer den ca. 50cm fra
denne. Det var en metode som jeg kan anbefale, det tog under 1 minut at
få den lodret, og ikke nogen slinger i opsætningen.

Så kom det problem som jeg lige havde glemt... resonansfrekvensen er
afhængig af radialer. Øv, den så helt oppe i ssb, så frem med et par
ruller ledning, og 3 x fjedre til hestehegn. Det hjalp lidt, men det var
nu kun ned til 1845khz, fra 1890 khz... så jeg kørte højt i år.

første time var med s/p, resten af tiden blev til RUN, og det gav
faktisk et godt bid.

efter 2 perioder lørdag aften, blev jeg enig med mig selv om at sove
indtil kl.0200. op, og 5 minutter efter var den første yankee i loggen.
Det gik så stille og roligt opad bakken med signalstyrken, men kl.0500
skete der noget, cndx faldt ned og alle NA stationer blev svage og med
qsb.

klokken 0600 på køjen igen. Så lige en tur til Næstved og Køge, før jeg
igen om eftermiddagen kunne køre lidt eu. Det var det som fik mig over
de 200 qso.

Af spændende stationer var der 2 stks fra Dansk Vestindiske øre, 20 fra
usa og 1 fra Canada. Fik også en del russere fra sibirien i log.

tak til qso med oz5ab og oz1aar. - hvad der skete med oz1aar og oz0b ved
jeg ikke men reflektoren viste at de ikke var aktive efter kort tid.

Resten af vinteren vil jeg så bruge den GP og den bliver så nedtaget til
marts, vil jeg tro.

her er resultatet.:

Band     QSOs     Pts  Pt/Q
          1,8     230    1011   4,4
        Total     230    1011   4,4

             Score : 1.011

Rigtig god jul til alle, og et godt nytår 2022.

vy73 de Lars oz1fjb - ou2v