[OZ-CONTEST] OZ7BQ/P QRP IOTA contest fra Fanø.

Hans J Rasmusen OZ7BQ oz7bq at yahoo.dk
Mon Aug 1 06:04:28 EDT 2022

Hej,
Også I år havde jeg valgt at deltage i IOTA contesten fra Fanø, og som i tidligere år kun QRP og CW med min Elecraft KX3.Startede forberedelserne torsdag, med at køre på stranden og sætte min drage op. Der var pæn vind 4-6 m/s, hvilket er fint til drageflyvning, samtidigt med at sandet ikke fyger.Dragen løfter en 11,5 m lang L antenne, der fødes gennem en 1:9 autotrafo. Det virker fint på alle bånd fra 40M til 10M og drage plus antenne er hurtigt sat op.Fredag skulle jeg så have stationsindretningen på plads i bilen. Udover KX3'eren skal der også være plads til en Surface tablet, en mus og et tastatur. Alt i øvrigt strømforsynet fra et LIfePO4 batteri eller fra tablettens indbyggede batteri (der kan holde i ca 5 timer).Desværre var vinden løjet af, så jeg måtte tage en 9m lang teleskopmast i brug i stedet. Det virkede også OK, så alt skulle være klar til teststart lørdag, hvor jeg regnede med at kunne køre /P fra stranden i 3-4 timer, inden det var tid til et hvil eller et Vesterhavsbad.
Startede så lørdag en times tid før teststarten. Det var igen begyndt at blæse lidt og skulle lige have købt et læsejl, så XYL kunne sidde i læ i solen.Gik i gang på 20M, hvor der var masser af aktivitet med både JA og W'ere med signaler over S9. Desværre kommer man lidt til kort med QRP, det er svært at komme igennem i de første timer af testen, så jeg havde ikke så megen glæde af min placering på stranden tæt på Vesterhavet.Det gik lidt bedre på 15M og også et par forbindelser på 10M. Så på trods af de gode lytteforhold besluttede jeg at stoppe og køre de 500m hjem efter et par timer. Tak til EJ7EE og OY1CT, der fangede min /P i deres pile-up.
"Hjemme" havde jeg forberedt en 6,5m lang vertikal på balkonen, Den kan køre som en endepunktsfødet halvbølge på 15M og med et afstemningsled også bruges på 40, 20 og 10M. Støjniveauet er noget højere her, hvilket viser sig ikke at gøre så meget, når det er de kraftige stationer, der skal jagtes. De svage DXere kan jo desværre ikke høre mig.Jeg sad udendørs indtil det ved 22 tiden blev for mørkt.
Søndag morgen satte jeg igen stationen udenfor og fortsatte på 15M, hvilket gik ret godt, bortset fra at jeg, trods mange forsøg ikke kunne komme igennem til D4Z(der her lå med et signal pænt over S9).Kunne høre, at der også var aktivitet på 10M, så prøvede om KX3'erens antennetuner og 5 m coax også kunne afstemme min 15M antenne med tilhørende 1:49 autotrafo. Det gik fint.2 timer før testafslutning begyndte det desværre at regne, så stationen måtte tages indendørs.Nå, da jeg så kommen indendørs kunne jeg se, at støjgulvet af ukendte årsager var faldet 10- 15 dB, og nu næsten var på niveau med støjgulvet, når jeg havde radioen med på stranden.
Det blev en længere beretning om mine ca 10 timers sjove QRP-CW-aktivitet. Min læring er bl.a. at man som QRP station ikke behøver at jage, for at være klar til teststart. Måske var det forholdene, men det gik alt i alt meget nemmere søndag formiddag. Og så skal man ikke bruge for megen tid på DX stationerne. En ny EU multiplier tæller lige så meget som en AF, NA eller AS.Jeg var vist eneste EU-125 deltager, så jeg burde nok have annonceret min aktivitet i forvejen.
Resultatet i 12 timers DXpedition klassen blev:
Bånd        QSO     Point     IOTA20M            46         440        1515M            61         625        1410M            31         305          9
Ialt            138        1370         38Score 52060.
73fortsat god sommer.OZ7BQHans Jørgen