[OZ-CONTEST] SM Portabel contest Høst OZ0B/P

skris at mail.dk skris at mail.dk
Mon Aug 22 12:15:10 EDT 2022

SMP test Høst 2022

Denne gang var jeg QRV fra en shelter-plads i nærheden af min QTH. Jeg havde checket den ud et par dage før, på en af mine cykel ture, så jeg vidste at forholdene var i orden. God plads til antennen, der var den sædvanlige 40/80m trap dipol ophængt i en 10m glasfibermast. Jeg er blevet ganske skrap til at rejse den selv, det kræver blot 4 stk barduner, så er det intet problem. Har lært tricket af OZ1IKY Kenneth, der bruger samme teknik når han rejser sin 18 meter høje Spiderpole, der bruges til 80m GP.
Operatørpladsen var et bord/bænke sæt i tørvejr. Her blev al udstyret anbragt og det var selvfølgelig testet dagen før og pakket ned i en praktisk kuffert.
Jeg var først klar 5 min inden teststart, det var jo tidlig søndag morgen, og alt fungerede uden problemer.
Startede med at lytte og kalde CQ på 80m men der var desværre ingen (nul) forhold til SM/LA/OH denne gang. Det plejer at være lidt sløvt på 80m, men det er 1. gang jeg oplever at der slet ingen stationer er at køre.
Så efter en halv time skiftede jeg til 40m og her gik det lidt bedre. Efter en times tid kom der lidt gang i den men det blev aldrig særlig godt. Kørte i alt 15 QSOer, alle SM undtagen en enkelt OH'er der var helt nede i støjgrænsen. Han var også 1112 km væk!! Den var kun gået på CW. (eller FT8 vil nogen selvfølgelig sige....) Alle dem jeg hørte kunne jeg køre uden problemer. De fleste (incl jeg selv) kørte med under 1 watt output.
Pakkede sammen en halv time før slut og kørte hjem til familien og spiste en god søndags-frokost.
En fin formiddag ude i naturen i det gode vejr

73 de OZ0B/P
Søren