[OZ-CONTEST] OZ7BQ/P WPX QRP fra Bornholm

Hans J Rasmusen oz7bq at yahoo.dk
Mon May 30 06:51:47 EDT 2022

Hejsa som det gik!
Deltog i år i “holiday style” med QRP med min KX3 og en 6m lang vertikal et par hundrede meter fra Østersøen. Kørte i øvrigt  på batteri og med en Surface Tablet, hvor batteriet holder mindst 4-5 timer.
På grund af forskellige familie aktiviteter havde jeg  ikke  lagt nogen plan. Gik i luften, når der var tid og energi til det.
WPX testen er ufb for QRP deltagere fordi det er prefixer og ikke land, der tæller, og så giver 40M QSOer flere points end de højere bånd .
Så startede lørdag formiddag på 40M, hvor der var masser af aktivitet og ret let at få QSOer med QRP. Dog ikke i run mode.
Gik lidt på 20M om eftermiddagen, men det gik langsommere. Gav dog en del ekstra multipliere.
Kiggede lidt på Reverse Beacon, og så ikke megen OZ-aktivitet på 10 eller 15M, blev derfor på 40/20M. Havde ikke antenne til 80M.
Lørdag aften fik jeg efter lidt arbejde VK6T på 40M. Så var det tid til hvil.
Søndag stort set samme mønster, dog med et kort besøg på 15M.
Søndag aften fik jeg så ZM1A i kassen på 20M sammen med et par JAere.
Fik nogle få Were søndag midt på dagen, men færre end ventet.
Søndag eftermiddag sent kom Asien fint igennem med store signaler i forhold til, hvad jeg hører hjemmefra. Desværre kunne kun få høre mig.
Overrasket over hvor meget fx 7A2A måtte kalde CQ uden svar. Han lå tæt på S9 hos mig. Det galt også mange YB, JA og kinesere. Nå, det skyldes måske min kystnære QTH og/eller at det langt over sengetid hos dem.

Nok om det.
Var mere eller mindre aktiv i omkring 20 timer. Resultatet blev:

40 M. 210 Q. 438 P. 149 WPX
20M.  154 Q. 196 P.  108 WPX
15M.       8 Q.   14 P.      3  WPX
Ialt.      372 Q. 648 P. 260 WPX

Hvilket skulle give 168.480 points.

Hørte ikke meget til OZ, dog tak til OV3X og OZ5W for 40M QSOer.

73 og på genhør
Hans Jørgen OZ7BQ/P

Sendt fra min iPhone