[OZ-CONTEST] CQWW CW OZ1AA SOAB HP

Thomas Andersen thomas at oz1aa.com
Fri Dec 1 13:49:28 EST 2023

Tak for de mange gode indlæg fra jeres oplevelser i CQWW CW. Her
kommer lidt omkring min deltagelse fra OZ5E som SOAB HP.

Siden 1999 har jeg drømt om at slå Leif OZ1LO's SOAB HP Unassisted
rekord på 4.6 mio point. Målet for i år var derfor at gøre endnu et
forsøg på rekorden nu hvor solplet-tallene er på vej mod maximum. Jeg
ankom til Stjær allerede onsdag middag hvor Andrew og Jan var i gang
med at montere en ny rotor til 40 meter beamen som ikke havde
overlevet oktoberstormen. Desværre nåede vi ikke at fixe rotor til 20
meter beamen inden det blæste op igen, så denne antenne blev stående
mod nord hele contesten (KL7 og KH6 kom i loggen, hihi). Heldigvis
fungerer den gamle Sommer logperiodiske godt på 20 meter, og den blev
også brugt på 15 m.

Resten af dagene indtil contest-start blev brugt på at rydde op i
shacket og blive fortrolig med Andrews Flex-radio som jeg gerne ville
bruge i et SO2R setup. Det lykkedes dog kun til dels, da jeg aldrig
fik helt styr på timingen af PTT-signalerne til de to Acom 2000 trin.

Da jeg var yngre var jeg så spændt op til starten af en contest at det
var helt umuligt at sove fredag aften. Det kunne måske tyde på at
spændingen ikke helt er den samme mere - jeg fik i hvert fald 5 timers
rigtig god søvn op til contest-start. De første 12 timer gik det over
stok og sten med over 100 QSOer i timen i snit, men så fik solen sat
en stopper for næsten alle DX-signaler. Jeg besluttede at bruge de
næste timer på at søge båndene over for multipliers frem for at køre
DL-stationer på 80 hvilket jeg tror var fornuftigt nok i forhold til
pointene - og helt sikkert sjovere. Jeg foretrækker helt klart  stadig
selv at finde mine multipliers fremfor at klikke på cluster-spots og
synes det giver et særligt kick at få de sjældne stationer i loggen
(som regel også uden kæmpe cluster-pile ups).

På grund af auroraen tillod jeg mig at sove 4 timer mellem klokken 1 5
natten til søndag hvilket betød at jeg følte mig helt frisk frem til
slutningen af testen.

Søndag eftermiddag var der igen fuld knald på signalerne fra USA på 15
og 10 meter, men nogen ny dansk rekord blev det dog ikke til i denne
omgang. Jeg må på den igen til næste år :-)

Mange tak for QSOer til alle danske stationer samt OY1CT og OX7AM. Det
var en fornøjelse at sige hej.

På genhør på båndene!

73,

Thomas OZ1AA

                    CQ Worldwide DX Contest, CW - 2023

Call: OZ1AA
Operator(s): OZ1AA
Station: OZ5E

Class: SOAB HP
QTH:
Operating Time (hrs): 44

  160:  193     9       44
   80:  469    14       65
   40:  674    27       87
   20:  515    21       79
   15:  903    30       82
   10:  828    29       84
------------------------------
Total: 3582   130      441  Total Score = 4,132,327

Club: Danish DX Group

Comments:

A huge thank you to Andrew OZ1XJ and Jan OZ1ADL for the invitation to use the
OZ5E for another SOAB entry in the greatest contest of them all. Always a
pleasure to say hello to friends around the world.

73,

Thomas OZ1AA

---
http://www.cyclingtheglobe.com