[OZ-CONTEST] EU DX testen OV3X (OZ8AE) SOABLP CW

Jørgen Christensen jorgenchr55 at gmail.com
Mon Feb 6 16:38:52 EST 2023

Så kom der en weekend hvor jeg havde fri og hvor jeg havde lyst til at køre
contest.
Da jeg fik læst reglerne så blev jeg endnu mere klar til weekenden.
Da de fleste points gives mellem EU landene, så kan man jo gøre det godt med
lav effekt og simple antenner.

Jeg havde endda fået fundet ud af, hvornår testen startede og jeg var klar
HI

Det blev en skiften mellem 10-15-20-40 meter indtil aften.
Så skift hvor også 80 meter kom med.
Gik til køjs og havde stillet ud til 0430.
Vågnede dog af mig selv 0330 med en noget dårlig hals.
Det blev til kamille the samt vand og en energi drik.

I gang 0400 men ikke så meget liv som jeg havde håbet på.
Kørte mellem 40 og 80 meter.
På et tidspunkt gik jeg ud og satte malerspanden under min ZS6BKW antenne.
Så bliver antennen kortsluttet i fødepunktet og i malerspanden har jeg lavet
et fast L-led, bestående af 18 mikrohenry og 2000 pf.
Havde lagt 15-20 radialer af forskellig længde ud på plænen under antennen.
Resonansen skød jeg til at ligge omkring 1845 KHz.
Autotuneren i K3 klarede resten.
De fleste QSO-er blev kørt mellem 1818 og 1835 KHz.
Bare 47 QSO-er med nogle gode multipliers.

Ved 0600 tiden vågnede båndene mere op og så kom der gang i den.

Ud og tage malerspanden fra igen og så gik det ellers med skift mellem
de forskellige bånd.

Beamen blev mest brugt til at pege mod fjernøsten eller Nordamerika.
ZS6BKW antenne kørte fint på både 40 og 20 meter.
Jeg anvendte den til at køre EU stationerne på 20 meter.
Det gik fint

Fik QSO med de OZ-er jeg kunne høre så tak for det.

10 og 15 meter gav også nogle gode DX-er.

Egentlig sjovt at se ens score søndag formiddag.
En ny multiplier fra OZ - bare 2 point - men min score kunne hoppe
5000-10000 point.
Der skulle have været flere multipliers - men jeg er bestemt glad for hvad
jeg fik kørt.

Resultat efter 16 timer i sadlen og med 90 watt til ZS6BKW over en 12 meter
flagstang
og en TH3MK4 i toppen af en 10 meter vippemast

Software : N1MM Logger+ 1.0.9802.0

        Band     QSOs     Pts  Sec  DXc  Pt/Q
         1,8          47        414    30    20    8,8
         3,5        182      1531    76    33    8,4
           7         202      1734    95    39    8,6
          14        214      1652    86    42    7,7
          21        141        940    49    43    6,7
          28          61        354    13    29    5,8
    *   Total        847     6625   349  206    7,8*

*            Score : 3.676.875*

  73 Jørgen OZ8AE