[OZ-CONTEST] Worked All Germany (WAG) OZ0B SOAB HP Ass

skris at mail.dk skris at mail.dk
Mon Oct 23 17:17:56 EDT 2023

Worked All Germany 2023

En national test, hvor tyskerne må køre DL+ resten af verden. Alle stationer uden for Tyskland, må kun køre DL. Sådan lidt i stil med vores egen SAC test.

Min erfaring er at selv om DL er de eftertragtede, kører de ikke RUN hele tiden – de er faktisk flinke til at komme rundt på båndene og dele point ud til alle os andre.

Min målsætning for deltagelsen, var at slå OZ-rekorden (den har jeg selv, hi hi) samt at vedligeholde mine færdigheder i brug af 2 VFOer på en gang. Fidusen er at man kalder CQ konstant på VFO-A, imens man ved hjælp af Bandmap og Cluster finder stationer på VFO-B. Jeg har VFO-A i venstre øre og VFO-B i højre øre i hørebøfferne, samtidigt naturligvis. Når jeg så har fundet en station på VFO-B, kalder jeg ham (og kører ham forhåbentligt) imens jeg holder øje med at der ikke er nogen der stjæler min CQ-frekvens. Hvis det er tilfældet, bliver jeg nødt til at kalde CQ på VFO-A, imens jeg venter på at komme igennem på VFO-B. Dette er selvsagt ikke noget man skal praktisere hvis man er meget træt…..

Testen starter kl 15 UTC. Jeg konstaterer hurtigt at 10m er død, 15m har stort set ingen aktivitet og på 20m er der ingen der kan høre mig. Så jeg starter op på 40m. Efter en times tid kan jeg begynde at fiske lidt på 20m, men det er på 40m der gir noget. Ved 18 tiden åbner 80m, så nu har jeg da 2 fornuftige bånd at vælge imellem, resten af natten.

Mine kalkulationer siger at hvis jeg tillader mig at holde lidt spisepauser og sove lidt, skal jeg køre 40 QSO/timen. Det ser ret fornuftigt ud og der kommer også godt med multipliers (distrikter) i loggen. Kl 00 UTC bliver der langt imellem QSOerne og en halv times tid senere ryger jeg i soveposen. Op og køre en håndfuld QSOer 2 timer senere og så ned på madrassen igen. Jeg snupper 1,5 time mere og så er det op og i gang. Friskbrygget kaffe og en müslibar gør underværker på dette tidspunkt.

Omkring kl 9UTC begynder 10-15-20m at åbne sig. Det giver en masse dejlige multipliers og jeg kan se på online-scoren at jeg rykker opad. Der er ikke mange skandinaviske stationer i gang, men jeg hygger mig med resten af EU.

Efter frokost kan jeg se at jeg er et godt stykke forbi min målsætning, så jeg tillader mig at holde pause et par timer for at tage til min datters håndboldkamp. Da jeg kommer hjem, er der en times tid tilbage af testen. Jeg finder en god frekvens på 20m og starter RUN+S/P op på 2 VFOer. Det giver en god slutspurt, der er mange tyskere der gerne mangler OZ som multiplier, kan jeg regne ud.

Efter ca 17 timer ved radioen blev resultatet:

Band     QSOs     Pts  Dst  Pt/Q

         3,5     256     768   26   3,0

           7     259     777   25   3,0

          14      95     285   26   3,0