[OZ-CONTEST] EUCW-160m contest OZ0B

skris at mail.dk skris at mail.dk
Sun Jan 7 16:16:05 EST 2024

-----Oprindelig meddelelse-----

Fra: skris <skris at mail.dk>
Til: oz-contest <oz-contest at contesting.com>
Dato: søndag d. 7. januar 2024 kl. 22:14 CET
Emne: EUCW-160m contest OZ0B

EUCW-160m 2024

Jeg brugte det fine (men kolde) vejr i lørdags, på at rejse en 160m antenne. Det er en "light udgave" af min normale 160m GP. Den består af en 13,5 meter høj transportabel militærmast, hvori jeg monterer en inverted L-antenne. Altså 13,5 meter tråd op og så ca 25,5 meter tråd vandret, skråt nedad. Den forsynes med 4 stk afstemte radialer, der hæves 1,5 meter over jorden ved hjælp af plast-spyd, der normalt bruges til hegnspæle. Den er således en blanding af en vertikal, der er god til DX + en dipol/longwire, der rammer ned i Europa + en lille smule retningsbestemt, pegende mod USA. En stor spole mellem den lodrette tråd og radialerne, sørger for at SWR lægger sig fint på 1:1,05 på 1835 Khz. Bånd bredden er ca 50 Khz, resten kan tunes uden problemer.

Om aftenen deltog jeg så i årets første contest. En lille nem en af slagsen, der afvikles lørdag 20-23 og søndag (morgen) 04-07 UTC. Der var ikke den helt store aktivitet, jeg kunne fornemme at PMC contesten havde tiltrukket en masse deltagere. Men pyt med det, det primære formål med min deltagelse, var at teste antennen. Jeg startede med at kalde CQ med 400 Watt og på Reverse Beacon kunne jeg se at jeg blev hørt i hele EU samt USAs østkyst. Så kan man sgu ikke forlange mere af sådan et stykke ophængt tråd :-)

Efter et par timer var der ikke mere at køre, så jeg gik til køjs. Op igen kl 4 (5 lokal tid) og støvsuge båndet en times tid. Så var der ikke mere at komme efter. Ned i posen igen og sove et par timer. Op igen og afsted til bageren efter rundstykker. Livet er da skønt - hi hi.

52 Qsoer rakte til 2040 point. Det plejer at række til en top 3 placering i denne test, men lad os nu se.

Næste weekend er der NRAU Baltic på 40-80 meter og så kommer den store CQ-160m test!!! Uha jeg glæder mig.

73 og godt nytår til alle

Søren OZ0B / OZ1ISY