[OZ-CONTEST] Stew Perry 160m - OZ0B SO HP

skris at mail.dk skris at mail.dk
Mon Mar 11 18:04:30 EDT 2024

Stew Perry Top Band Distance Challenge 160m Spring 2024

Så sluttede 160m sæsonen med denne test. GP’en med de eleverede radialer og den 250 meter lange lytteantenne er pillet ned fra naboens majsmark og jeg har sagt pænt tak for lån af marken.

Testen forløb ganske fint. Alle må køre alle og jo længere væk modparten er, jo flere point får man pr QSO. Man udveksler Grid-locator og får 1 point pr 500 km. EU giver således ikke så meget, det er US stationer der giver de gode point. Der er ingen multipliers, så det går stille og roligt med at skrabe point sammen.

Man må ikke køre assisted, så bandmap, cluster, skimmer osv er strengt forbudt. Det er meget sjovt at prøve, man får da motioneret sin VFO knap, skal jeg hilse at sige….

Kl. 1514 UTC kunne jeg køre de første EU stationer. Det var ikke sådan at de stod i kø, for at komme i loggen, men jeg holdt da en QSO rate på ca 20Q/timen, de første timer af testen. Det er ikke så tosset i denne test. Der var tid til aftensmad med konen og aftens-kaffen kunne jeg også nå uden af miste nogen point.

Kl 2200 UTC bevilgede jeg mig selv en time i soveposen og da jeg vågnede, var der så småt ved at komme signaler fra US. Det gav væsentlig flere point, men der kom aldrig det store hul igennem. Så jeg snuppede et par timer mere i posen og så kom der lidt flere i loggen.

Ned i posen igen og så op kl 0500UTC, klar til slutspurten igennem graylinen. Nu kom der minsandten 10 amerikanere mere i loggen, takket været min lytte antenne, der fiskede dem lige så fint ud af støjen. PJ2T svarede på mit CQ – ikke dårligt, hi hi. Der er over 8000 km over til ham, det er da en bid vej på 160m.

Solen stod op og alt blev stille på båndet kl 0615 UTC. Så var det slut for denne gang.

148 QSOer gav 602 point. Det er ganske fint og jeg sluttede da foran alle de EU stationer der var aktive på Online Scoren.

73 og godt forår til alle derude

OZ0B/OZ1ISY Søren