[TOEC] SM2T CQWW SOABHP resultat

Torvald Lundberg torvald@eurab.se
Tue, 28 Nov 2000 12:11:41 +0100

Hej och grattis till alla bra resultat.

Jag tycker det är kul läsa "contest stories" så här är min.

Mitt mål var att köra mer än 2000 QSO, och förstås så många multisar som
möjligt.
Förra året körde jag LP för att försöka slå det gamla rekordet vilket
lyckades men
det blev inte jag som fick det nya.

Först såg det bra ut = höga SFI värden, sen kom två X flares på fredag,
blir det tvärstopp
nu igen var frågan.

Började på 160 meter för säkerhets skull, lågbanden stänger väldigt fort
här när det
är dåliga konds.
Går ganska trögt men det går i alla fall. kör med andra radion på 80
men den har inget CW-filter så det är lite besvärligt. 32 QSO är för
lågt för att vara
första timmen på testen. Andra timmen går jag till 40 meter med
huvudradion, nu blir
raten lite bättre får ihop 57 QSO i alla fall. Tredje timmen, kör lite
40m, kollar 20
det är öppet, även 15 m kör 40 QSO där, märker att kondsen på 80 börjar
återhämta sig
så jag flyttar huvudradion till 80m. Nu går raten upp...

Högsta raten under en timme blir 111Q på 80 meter följt av 101 på 10
meter.

Efter ett dygn har jag fått ihop 1256 QSO / 378 Multisar  0.75M poäng,
det ser ut
som om jag kan klara 2000 gränsen om kondsen håller i sig.

Sover ca 3 timmar mellan 3 och 6 tills katten kommer och väcker mig, den
vill visst ut.

Andra kvällen kommer Aurora och lägger sig i vägen, nu går det trögt.
Klockan
står på 18:00Z och antalet QSO är 1971. Får i hop 17 QSO med hård
ansträngning.
Får ropa många gånger för att bli hörd. En rolig grej är att jag lyckas
bli hörd hos
CN8WW på 160 meter, dom måste ha bra grejer.
Klockan 19:34Z upptäcker jag att 10 meter är öppet mos Sydamerika, kör
CE3BFZ
i zon 12 (Dubbel mult) vilket också var mitt 2000'de QSO. Kör 65 QSO'n
till
på för att sätta lite marginal, Nu är jag rätt trött och konditionerna
är nästan i botten
så jag lägger av.

Lyssnade efter XV9SW men hörde honom aldrig, lyssnade väl för lite och
på fel tid.
Annars verkade aktiviteten vara mycket hög speciellt på högbanden.

Reflektioner:

Får nog förbättra "andra radion" med CW-filter och fixa mitt
transistorsteg så det går snabbt
att byta band. Bättre antenner skadar ju aldrig. Speciellt på lågbanden
när kondensen
blir dåliga behöver man riktigt mycket att köra med för att komma fram.

Pile-up:
Vissa exklusiva stationer får enorma pile-up’s och en del verkar klara
av det och andra inte.
Speciellt européer verkar ha svårt att lyssna utan sänder sina call hela
tiden.
Rena trafikstockningen !
En del stationeer verkar enormt duktiga på att plocka ut signaler ur
pilen och
ger inte motstationerna lång tid för att svara.

                               CQ WW SUMMARY SHEET

    Contest Dates : 25-Nov-00, 26-Nov-00

    Callsign Used : SM2T
         Operator : SM2EZT

         Category : SOABHP

 Default Exchange : 599 14

             Name : Torvald Lundberg
          Address : Tappervagen 12
   City/State/Zip : se 94533 Rosvik
          Country : Sweden

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries   Zones

  160CW       68          68         75        32         7
   80CW      290         290        354        45        11
   40CW      400         400        599        69        20
   20CW      432         432        851        69        26
   15CW      417         416        786        86        30
   10CW      458         458        831        84        30

 Totals     2065        2064       3496       385       124

    Final Score = 1779464 points.

Rig: Ic756 + PA 500 - 1000 Watt ut.
Ant: C3, 2el för 40m, Dipol för 80, Vertikal för 160.