[TOEC] 1000000 QSO i SAC

SM0JHF sm0jhf@chello.se
Mon, 2 Oct 2000 20:33:03 +0200

Jag råkade befinna mig utomlands under SAC testen, båda delarna, och lyckades
köra 1000000 (binär) QSO i varje del...

Jag använde signalen SO5JHF och körde drygt en timme i varje del.
CW
SM 28 QSO
OH 27 QSO
LA  5 QSO
OZ  2 QSO
OY  1 QSO
Bra aktivitet från Sverige i förhållande till övriga. Däremot många SM operatörer med
enställiga signaler kör långsamt och har svårt att uppfatta lite ovanliga signaler som min.

SSB
OH 30 QSO
SM 15 QSO
LA 11 QSO
OZ  5 QSO
TF  3 QSO
Konditionerna mycket bättre under SSB delen, körde några stationer på 3 band.
OH operatörer betydligt kvickare och vana med ovanligare signaler. Verkar som om
en del SM operatörer lägger allt i sina fack - passar inte i facket då blir det problem.
Några nästan vägrade att köra mig eftersom de trodde att jag var i Norden...

Och jag ropade ALLA jag hörde, prioriterade inget land. Tycker att det skulle vara
barnsligt att välja t.ex. bara SM stationer...

Allmänt, aktiviteten är så låg i SAC testen så att sitta i flera timmar och försöka köra flera
QSOn skulle bli allt för långtråkigt.

73
Henryk SM0JHF  SO5JHF  etc

--