[TOEC] Mastnedlyft!

Mikael Larsmark (SM3WMV // SM3W) larsmark@swipnet.se
Fri, 6 Oct 2000 22:09:23 +0200

Hejsan!

Ni brukar ju annonsera ibland efter att ni vill veta vad som pågår och
nu har jag lite grejs som har hänt idag. Efter mycket oroligheter så
har jag äntligen fått ner masten. SM3WMU snackade med en kille
som han kände eftersom Tomas också kör lastbil åt folk ibland när
han har tid. Den här killen hade en ganska liten lastbil (11 ton och
2,5m bred) med en kran som kan lyfta 17m. Perfekt tänkte jag, hur
mycket tar han? jo 350:-/timmen vilket är ett super duper pris.
Vi var där förra veckan men pga. av strul så kunde vi inte lyfta ner
masten då + att det blev mörkt tidigare än väntat (molningt väder).
Nähepp så då bestämde vi på Fredag istället (idag alltså).

Vi hade bestämt att lyfta ner de två översta sektionerna (med rotor,
och antenn) först och sedan fälla den nedersta för hand. Jag
klättrade upp och band fast linor så vi skulle kunna hålla styr på
underdelen av masten och sedan upp längst upp och satt fast
kranen.
Jag skruvade loss bultarna som höll ihop sektionerna och det tog
ett bra tag eftersom de satt som attan men tillslut fick jag lös
allihopa. Nu var det bara att klättra ner och lyfta bort "skiten" och
det gick super bra.
Jag skruvade isär C3an, märkte upp elementen och fraktade allt till
stugan. Farfar såg lite sur ut när jag kom med masten och
suckade över hur jag skulle få upp den till berget men det ska nog
gå bra. Varje sektion väger inte mycket och man får väl vila en
massa på vägen.

Jag tror inte jag kommer att lyckas få upp masten innan snön
kommer tyvärr. Varken jag, farsan eller brorsan har så mycket tid
nu i höst men förmodligen hinner jag borra och gjuta så att allt är
klart innan snön kommer. Då kan jag köra upp masten med skoter
i vinter och sedan sätta upp den så fort vädret tillåter till våren.
Tänker även sälja C3an, någon intresserad? Den är i nyskick,
väldigt väldigt bra skick och har väl inte suttit uppe mer än 2 år,
max!

JAg vet inte hur mycket man kan ta för en C3a men de kostar runt
7600:- tror jag nya och den är verkligen i fint skick!

Det var lite info från min sida!

73 // Mike (SM3WMV // SM3W)
#6 WWYC (World Wide Young Contesters)
Visit "http://home.swipnet.se/contest/wwyc/" for more info

Keep up the hamspirit and enjoy ham radio contesting!