[TOEC] Reflektion på Test.

Jaan Jürgenson (ERA) Jaan.Jurgenson@era.ericsson.se
Fri, 8 Sep 2000 10:19:41 +0200

	Nu har det lugnat ner sig på reflektorn efter förra veckans diskussioner.

	Det där med att köra contest som det så vackert heter handlar för mig om att
	tävla, och inget annat! Att det sedan finns sådana som nöjer sig med att bara
	sitta och slököra är upp till den personen.

	När jag brukar ha möten här på arbetet så är första punkten att man presenterar
	en dagordning. Då vet deltagarna redan i förväg vad som kommer att hända, t.ex.
	när kaffet skall intas. Samma sak gäller när jag deltar i contest. Spelar ingen roll
	om det är Single Operator eller Multi Operator. Jag vill veta vad som gäller för testen.
	Regler om bandbyten och om jag får köra hela testen eller bara delar av den.

	En annan viktig sak innan testen är uppsökande av information, s.k. research.
	På internet finns väldigt mycket från föregående års tävlingar. Jag samlar på mig
	så mycket jag kan om motståndaren. Med dessa indata kan jag sedan förbereda en
	strategi för tävlingen. Är man ett lag med flera spelare måste man planera för var och
	en utav dessa spelare. Där brukar scheman hjälpa, helst uppsatta på väggen framför
	stationen. Man kan även komplettera med en körplan, där man i förväg gjort en pro-
	gnos om antalet QSO och Multisar för varje band. (Man utgår då från ett förutbestämmt
	slutresultat och bryter ner det med avseénde på band konditioner. Med lite sunt förnuft
	och kännedom om anläggningens beskaffenheter kan man bryta ner det hela.)

	När tävlingen väl är igång, vill jag se hela tävlingen uppdelad i små etapper. Dessa kallas
	delmål. Man kan med hjälp av insamlad data från fjolårets tester se vad andra kört som
	deltagit i samma klass. På detta enkla vis kan man se tendenser i sitt radio körande.
	(Självklart kan konditionerna variera från dag till dag, men på ett ungefär ser man hur det
	verkar gå = tendens.)  Ligger man på plussidan vill man öka marginalerna och ligger man
	strax under delmålen känner man också lika stor motivering att öka och försöka komma
	ikapp. Med andra ord så känner jag lika stor motivering oavsett hur det går i tävlingen. Hos
	mig är det en instinkt att köra för allt vad tygen håller uner hela testen.

	Skall man vinna måste man ha stora antenner och bra med effekt. Det gäller i större  delen
	av världen. Vill man göra det enkelt för sig kan man åka till någon rar plats och sätta upp en
	3 elements Yagi antenn och ta med sig en moderat kortvågsrigg. Jag själv körde en test från
	Malaysien, WPX 1996CW. Där deltog jag i SOSB 40m, körde lite radio drack öl och rökte ett  par
	stop pipa under tiden. Jag kom två i Asien i den klassen. Hade jag gjort det hemma så hade
	jag också hamnat två, men från botten av listan sett. Har fortfarande inte satt upp diplomet på
	väggen därför att jag inte anser det vara en bra prestation, mest tur.

	Nu kan man undra varför jag skrivit detta? Egentligen har jag inte tillfört någonting förutom min
	personliga åsikt. Själv tycker jag det är intressant att läsa andras berättelser och inlägg här på
	reflektorn. Fast jag ställer mig ofta frågan, vart vill jag komma inom amatörradio? Vi söker nog
	alla efter en bra förklaring 	eller definition på vad amatörradio och contesting är? Det finns nog
	inget givet svar....

	Nu är det snart lunch...

	Jaan, SM0OEK