[TOEC] Change of plans!

Mikael Larsmark (SM3WMV // SM3W) larsmark@swipnet.se
Thu, 21 Sep 2000 19:01:09 +0200

Hejsan!

Nu blir det nog ändrade planer för mig i SACen. Jag hade tänkt att
köra SOAB HP från SK3LH men eftersom jag inte kan ta ner
Slopern på 80m (det är ett block längst upp i masten som är pajt)
för att stämmas om till SSB delen så skiter jag it. Orkar inte låna
bälte och klättra upp i masten heller. Därför kör jag nog antingen
SOAB LP från stugan eller så blir det kanske något SB antingen
från stugan eller från SK3LH.

Tror det blir ifrån stugan för att då kan jag kanske även arbeta lite
med förberedelerna inför masten, dra ut rotorkabeln t.ex. (har just
fått hem 500m). Det blir nog lite oseriöst körande......lufta SM3W
signalen lite grann!

Jag har dragit upp 200m RG17 armerad koax upp till berget vilket
var väldigt slitsamt. Det tog mig flera timmar, mycket svett och
några svordomar. Flyttade även 1/4 GPn på 40m upp till toppen av
berget och fick en 1.2 SWR på första försöket vilket jag är nöjd
med........min koppling upp vid koaxen är inte 100% så den där
0.1an i SWR kan ligga där........ska göra det mer ordentligt såfort
jag får dit remote switchen.
Jag hinner nog inte bygga klart 4squaren för 40m innan snön
kommer men jag ska iaf borra för den så får jag sätta upp den till
våren istället. Det blir nog förmodligen även en 1/4 på 80m med en
massa radialer.

På SK3LH har det även varit lite aktivitet på senare tiden. Masten
har blivit gamma matchad för 160m. Masten har haft väldigt många
radialer under sig eftersom det varit en gammal AM broadcasting
mast men tyvärr har de grävt för en parkering åt ett håll och jag
anar att de flesta radialerna rök där....tyvärr.
Kondingen är gjord av ett grov alu rör och ska väl klara över 12kV
vilket borde räcka även för ett stort slutsteg!
Får se om det kanske blir CQ 160M aktivitet därifrån i
vinter........det är dock väldigt höga QRM nivåer där eftersom det
finns tre stycken isanläggningar runtomkring.........Det skulle
behövas ett ex. antal bävrar!!

Det var lite info om aktiviteter i de här trakterna!
73 // Mike (SM3WMV // SM3W)
#6 WWYC (World Wide Young Contesters)
Visit "http://home.swipnet.se/contest/wwyc/" for more info

Keep up the hamspirit and enjoy ham radio contesting!