SV: [TOEC] QRP Pris

Info Marjavaara Resor AB Info Marjavaara Resor AB" <info@marjavaara.se
Fri, 10 Aug 2001 12:22:33 +0200

Hej på er alla glada!

----- Ursprungligt meddelande -----
Från: Håkan Ericsson <sm3lbn@telia.com>
Till: <TOEC@contesting.com>
Skickat: den 10 augusti 2001 10:35
Ämne: [TOEC] QRP Pris

> Visst skall det finnas ett QRP pris i SAC, det är ju en klass i tävlingen.

Visst har det funnits "Award" för QRP alltid, men jag vet inte om den räknas som pris.. inte i andra klasser iallafall.
För att göra något åt detta så skulle jag kunna fixa en pytteliten pokal till vinnaren i QRP klassen! (Max 5 cm)
Och på den bör stå text "Skänkt av den fd. eldsjälige QRParen, avfällningen SM5NBE, som till slut kom underfund, att livet är för kort för att köra QRP"

> Att QRP inte uppmärksammas är bara normalt mänskligt beteende. Människor attraheras av
> det som är stort, starkt och häftigt.
> Hur många skulle bry sig om Formel 1 om de satte in moppe motorer i bilarna ?

Jodå, men om den hära moppe hamnar t.ex. bland de 10 bästa oavsett motorstorlek så borde det observeras ändå...
Å andra sidan har jag förståele. Det är inte alla gånger det finns någon som ens försöker göra sitt bästa i qrp klassen.
Att erhålla riktigt pris borde förutsätta att satsning har varit seriös.

> Kanske även de som är så duktiga att de hör och kör QRP stationer i en test borde få pris ?
Ja, kanske det... Har körd bl.a VK på 40m med 5W - men då är det stationer med "stora öron" förstås (APK).

SM5NBE Erkki