[TOEC] "Bästa QTH"

Gus Widell sm3sgp@kkn.net
Sun, 26 Aug 2001 22:34:49 +0200

Hej,

De senaste åren har vi kört ett antal tester, någorlunda seriöst från SK3W.
Tyvärr har det inte varit vinst varje gång, men vi har de flesta gånger
kunnat konstatera efter testen vad som saknats. De vi jämfört oss med har
varit andra stationer i norden.

Många gånger har skillnaderna varit små, något specifikt band som gått sämre
eller att vi missat en viktig öppning på något band. Många gånger har det
saknats rutin och erfarenhet hos oss, något som borde bli bättre. Att ha
samma uppsättning riggar och antenner man kan vänja sig vid under flera
tester är något som ger stabilare resultat.

Som EKM skrev är det vissa år större möjligheter att placera sig bra
härifrån Sverige, och i vissa klasser har vi större chans. Även om vi inte
kan vara på topp placeringarna i Världen, finns ändå många bra stationer på
nära håll man kan jämföra sig med. Visst, vi sliter nästan ihjäl oss i
Fernebo för att få till någon futtig dB till, och vi kämpar för att få till
en station man kan lita på att den håller en test ut utan att rasa samman.

Man kan ju flytta till Skåne och satsa på att vinna Sverige, eller flytta
till EA7 för att vinna Europa, eller till D4 för att vinna Världen.
Just nu fortsätter vi att köra i klassen "vinna från hemma QTHt", vad det nu
kan innebära.

För information hade vi ett litet antenn party förra helgen.
EVR, OSM, IMO, XIK och SGP jobbade oabrutet i 4 dagar, med hjälp av ett
antal "hang arounds". Vi fixade SWR på en 6 el för 10m som lyftes upp på 41m
höjd, byggde om 5 el för 20m som sattes på plats för att avsluta arbetet med
den nya stacken för 20m. En ny 3 el för 40m byggdes ihop och trimmades samt
kopplades in med en befintlig antenn för att bilda en stack på 58 och 23 m
höjd. Nu återstår att trimma den gamla 3el för 40m (tömma gammat på vatten)
innan vintern kommer samt byta kablage på 4 squaren för 80m. Dessutom finns
en låååång lista på saker som ska göras inomhus.

Är det några fler som jobbat med antenner?

73 de Gunnar, SGP